Advies: streep door tientallen Utrechtse cultuursubsidies

UTRECHT - Tientallen Utrechtse culturele instellingen hebben een negatief subsidieadvies gekregen. Dat geldt bijvoorbeeld voor Festival deBeschaving, toneelgezelschap 't Barre Land, Jeugdtheaterhuis de Berenkuil, RASA Utrecht, Het Lab Utrecht en het Moluks Historisch Museum.
Een onafhankelijke commissie heeft woensdag advies uitgebracht over de subsidies. Van de 88 subsidieaanvragen voor de Cultuurnota 2013-2016 krijgen er 48 het advies 'subsidiabel'. Negen daarvan hebben het label 'subsidiabel met prioriteit'. Dat geldt voor BAK, De Utrechtse Spelen, DOX, Het Filiaal, Het Literatuurhuis, het Internationaal Kamemuziek Festival, Jongeren Cultuurhuis Kanaleneiland, het Nederlands Film Festival en Stichting Organisatie Oude Muziek.
Springdance en Festival a/d Werf ontvingen woensdag positieve subsidieadviezen van de gemeente Utrecht over hun gezamenlijke plan voor een nieuw podiumkunstenfestival in Utrecht. Ook het ingediende plan voor Huis a/d Werf, dat gescheiden zal worden van het festival, ontving een positief advies.
Het nieuwe festival zal vanaf 2013 jaarlijks plaatsvinden in mei, na de fusie van beide organisaties. Het zal met name internationaal, innovatief podiumkunstenaanbod in de disciplines theater, dans en de cross-overs tonen.

KRITISCH

De kritiek van de commissie is in een aantal gevallen niet mals. Toneelgroep 't Barre land is één van de grote verliezers. Het gezelschap krijgt een negatief advies omdat de acteerprestaties onder de maat zouden zijn. De toneelgroep begrijpt daar helemaal niks van en zegt 150.000 euro mis te lopen als het advies wordt overgenomen. 't Barre Land wil bezwaar maken.
Het toneelgezelschap zit sinds 2007 in de voormalige snijzaal van de faculteit geneeskunde aan de Biltstraat. Het gebouw is samen met de gemeente Utrecht gerenoveerd en 't Barre Land huurt dit van de stad. Volgens acteur Martijn Nieuwerf moet 't Barre Land dit pand mogelijk verlaten en een zwervend bestaan gaan leiden.
Ook de directeur van Festival deBeschaving, Andre Baars, reageert tegenover RTV Utrecht verrast op het advies. Het Lab Utrecht noemt het advies desastreus voor jeugdpodiumkunsten. "De enige, onafhankelijke ontwikkelplek voor jong regie- en choreografietalent in de jeugdpodiumkunsten in Nederland dreigt te verdwijnen."

LIJST NEGATIEVE ADVIEZEN

- Festival deBeschaving: commissie heeft kritiek op het ondernemerschap (rode cijfers) en vindt dat het festivalconcept onvoldoende wordt uitgewerkt. 'Geen eigen gezicht.'

- 3 voor 12/Utrecht (Stichting Utracks): er is lof, maar ook kritiek op het meerjarenplan. Het verbaast de commissie dat er niet meer sponsorgeld is gevonden.

- Toneelgezelschap 't Barre Land: 'acteertechnisch te weinig kwaliteit, onvoldoende publieke functie', zo oordeelt de commissie.

- Camerata Trajectina: koerswijziging om af te stappen van muziektheater betreurt de commissie.

- Kunstuitleen: meerjarenvisie onvoldoende.

- Volksbuurtmuseum: trekt te weinig publiek.

- Stichting RASA: commissie mist bevlogenheid, zelfreflectie en zelfkritisch vermogen. Meerjarenplan heeft defensieve toon. Marketing- en horecaplan niet in orde.

- Cultuur in Oost (CIO): initiatief voor cultuurmakelaar in de buurt rond het Wilhelminapark. Commissie heeft te weinig vertrouwen in relaties en netwerken van CIO. CIO lijkt eenmansbedrijfje te zijn.

- Stichting De Dansvloer: onvoldoende artistieke visie in meerjarenplan, zo oordeelt de commissie. Geen samenhang, onuitgewerkte ideeën.

- Stichting jeugdtheaterhuis de Berenkuil: deze stichting heeft een faciliterende functie, maar de formule is uitgewerkt en de Berenkuil heeft eerdere ambities laten varen, stelt de commissie. Huurders vormen het bestuur. Bedenkelijk, vindt de commissie.

- Stichting ExpoPodium: bereik te klein

- Stichting Het Lab/Het Lab Utrecht: jeugddans en jeugdtheater, maar artistieke visie ontbreekt. Positie in Utrechts cultuurlandschap onduidelijk.

- Kies KultuurLR: cultuurmiddagen en -avonden om Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern te verbinden. Sympathiek, oordeelt de commissie, maar samenhang ontbreekt. .

- Kosmopolis Utrecht: Kan zich niet scherp profileren. Kwaliteit laat te wensen over, aldus de commissie.

- Latin American Film Festival: films die ook in filmhuizen zijn te zien, stelt de commissie. Verdieping ontbreekt. Eerder maatschappelijk dan artistiek.

- Lucky I.O.: online magazine over kunst. Lastig te vinden, ontstijgt blogniveau niet, vindt de commissie.

- Moluks Historisch Museum/ Museum Malaku: de commissie twijfelt aan deskundigheid om nieuwe koers uit te kunnen zetten.

- Muziekhuis Utrecht: wat, met wie en voor wie? Dat is niet duidelijk, aldus de commissie.

- Nieuwe Philarmonie Utrecht: klassiek orkest. Commissie heeft waardering, maar NPU rekent met een groot bedrag aan onzekere subsidies en wil een onrealistisch aantal projecten uitvoeren, zo luidt het oordeel.

- Utrechtse Bachcantatediensten: iedereen mag meedoen ongeacht zangkwaliteit. Daardoor zijn er zorgen over het niveau.

- OMSK, theater van de verbeelding

- Ondersteuningsfonds Wilibrordkerk

- Plompe Toren

- Podium Werkplaats Vleuterweide

- Roots en Borders

- SETUP

- The Lunatics

- Thibaud Delpeut

- ThEAter EA

BEZUINIGINGEN

Kernvraag voor de commissie was hoe Utrecht een sterke, diverse culturele infrastructuur kan behouden ondanks de forse bezuinigingen door het Rijk, landelijke fondsen en de provincie. Stevig ingrijpen is onvermijdelijk, maar Utrecht wil zich blijven profileren als stad van kennis en cultuur en wil in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa zijn. In het najaar van 2012 zal het college besluiten over de te verlenen cultuursubsidies.

DE COMMISSIE

De commissie bestaat uit vijf leden met uiteenlopende expertise die de hele Utrechtse cultuursector kunnen beoordelen. Hieraan zijn verschillende adviseurs met aanvullende expertises toegevoegd. Het advies is opgesteld op basis van de 'Cultuurvisie 2012-2022'.
Volgens de commissie bestaat in Utrecht 'een sterke culturele infrastructuur'. De meeste instellingen scoren hoog op het gebied van artistieke kwaliteit. Het culturele aanbod is goed en bedient een breed publiek, maar is minder gericht op twee voor Utrecht belangrijke publieksgroepen: jongeren en multiculturele groepen.
Veel instellingen werken nauw samen en er zijn zelfs fusies gepland. De commissie benadrukt dat het zoeken van alliantie binnen én buiten de sector de komende tijd meer aandacht moet krijgen. Ook zullen instellingen zich meer als cultureel ondernemer moeten ontwikkelen.