Spoorchaos door softwarefout

UTRECHT - Reizigersvereniging Rover en politieke partijen hebben veel vragen over de treinstoring van donderdagochtend. Veel treinen in de Randstad reden niet na problemen met het aansturen van seinen en wissels. De NS heeft gezegd ruimhartig om te gaan met schadeclaims.
GroenLinks wil opheldering over de storing van verantwoordelijk minister Melanie Schultz van Haegen. Tweede Kamerlid Ineke van Gent wil ook tekst en uitleg over de storing zelf en de volgens haar gebrekkige informatie aan de reizigers. De NS stuurde wel een sms-bericht aan aangesloten reizigers.
VVD-Kamerlid Charlie Aptroot wacht even af met vragen stellen. Hij verwacht wel antwoorden, maar wil de direct betrokkenen nu even niet lastigvallen.

LAMLEGGEN

Ook reizigersvereniging Rover heeft vragen bij de gang van zaken. De organisatie wil van spoorbeheerder ProRail en vervoerder NS weten 'hoe toch weer zo'n onbeheersbare storing het treinverkeer langdurig kan lamleggen, ondanks de technische verbeteringen van de afgelopen jaren.'
Rover wil dat er pendelbussen komen op belangrijke trajecten, bijvoorbeeld tussen Amsterdam-Zuid en Schiphol, om mensen toch snel te kunnen vervoeren als de treinen uitvallen.

OORZAAK

De grote treinstoring rond Amsterdam en Schiphol is veroorzaakt doordat de computers van ProRail uitvielen en het niet lukte om over te schakelen naar het backup systeem, meldt de NOS. Dat komt volgens ProRail door een fout is de software. Door de storing konden de seinen en wissels niet bediend worden.

TREINENLOOP BIJNA NORMAAL

De treinen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) rijden met een lichte vertraging na de grote ICT-storing van donderdagochtend. Een aantal intercity's stopt ook op kleinere stations om zoveel mogelijk reizigers op hun plaats van bestemming te krijgen. Een NS-woordvoerster zei dat de treinen rond de avondspits zoveel mogelijk weer volgens het schema rijden.
De treinenloop was flink verstoord door een storing in de verkeersleidingpost in Amsterdam. Spoorbeheerder ProRail bood donderdagochtend al excuses aan voor het ongemak dat door de storing ontstond. ,,We realiseren ons hoe onaangenaam deze situatie voor NS, de goederenvervoerders en hun klanten is.''