Wethouder: Zo min mogelijk uitzonderingen bij betaald parkeren in Utrecht

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Utrecht - De plannen om betaald parkeren in te voeren in de hele gemeente Utrecht hebben geen aanpassingen nodig volgens wethouder Lot van Hooijdonk. Dat vertelde ze vanmiddag aan de gemeenteraad. De raad stelde vorige maand een waslijst aan verzoeken op. Zo zouden er uitzonderingen moeten komen voor politieagenten, klusbussen en andere groepen.
De gemeenteraadsverkiezingen van 2026 wierpen hun schaduw vooruit in het debat over betaald parkeren in de hele stad. Het college, met onder andere GroenLinks, D66 en PvdA, wil de komende tien jaar overal in de gemeente betaald parkeren invoeren. Als eerste is volgend jaar Kanaleneiland aan de beurt. Grote delen van Leidsche Rijn en Vleuten de Meern komen pas vanaf 2031 aan bod.
Fractievoorzitter Marijn de Pagter van de VVD noemde het eerder al een bespottelijk plan. Vandaag was hij nog duidelijker, wat hem betreft wordt het plan na de verkiezingen van 2026 teruggedraaid. Als het aan de VVD ligt, komt er alleen betaald parkeren in een gebied als de meerderheid van de bewoners daarvoor kiest.

Bommetje

De opstelling van D66 blijft opvallend. Raadslid Joost Vasters zegt dat zijn partij het voorstel van Van Hooijdonk steunt, maar hij pleit ervoor de ontwikkeling van de invoering goed te volgen. Als de doelen niet worden bereikt moet de uitrol van betaald parkeren ‘uitgesteld of afgesteld’ worden. Hij denkt vooral aan ‘blok 3’, de wijken Overvecht en Vleuten-De Meern. De mogelijkheid om het plan in een later stadium alsnog te torpederen lijkt een bommetje onder de eensgezindheid die deze coalitie tot op heden uitstraalt.
Het debat begon vorige maand, wegens tijdsgebrek kon wethouder Lot van Hooijdonk vandaag de vragen van de raad beantwoorden. Zij noemde de invoering van betaald parkeren net zo noodzakelijk als een bezoek aan de tandarts, niet leuk, wel nuttig.
Ze benadrukte dat de invoering een ordinaire belastingmaatregel is, maar ook bedoeld is om de ‘mobiliteitstransitie’ een stimulans te geven. Reizigers moeten vaker kiezen voor de fiets, deelvervoer of het OV. Ook moet betaald parkeren zorgen dat meer parkeerplaatsen opgeheven kunnen worden om ruimte te maken voor bredere trottoirs en extra groen.
Het doel van dit college is om de stad te laten groeien en daarbij aantal auto’s in de stad gelijk te houden. Van Hooijdonk denkt dat door betaald parkeren het gebruik van de auto met 5 procent afneemt.

Venstertijden

In het plan gaat betaald parkeren in nieuwe wijken gelden tussen 06.00 en 11.00 ’s ochtends. Toch zinspeelt de wethouder erop dat in de toekomst die zogenaamde venstertijden uitgebreid gaan worden. “Het is nu niet aan de orde”, zei Van Hooijdonk. Maar ze sluit het niet uit.
Veel raadsfracties maken zich zorgen over groepen als agenten, docenten en zorgverleners. Die zouden allemaal een aparte regeling moeten krijgen, vinden zij.
Vitale beroepen zouden bijvoorbeeld gratis moeten parkeren. Dat ziet Van Hooijdonk niet zitten, ze wil zo min mogelijk uitzonderingen. “We moeten het aantal ballen in de kerstboom beperken”, zei ze. Volgens de wethouder, moeten we parkeerkosten zien als een vast en normaal onderdeel van de reiskosten voor woon-werkverkeer. In haar ogen is de werkgever daar dan verantwoordelijk voor.

Woon-werkverkeer

Ze zegt in gesprek te zijn met diverse werkgevers, waaronder de politie. Werknemers zouden dan kunnen parkeren op een kostbare, zakelijke vergunning of op eigen terrein. Ook zouden werknemers, zoals agenten kunnen parkeren bij commerciële parkeerfaciliteiten. Coalitiepartijen, zoals de ChristenUnie nemen genoegen met de opmerking dat de gemeente met de werkgevers in gesprek is. Wt de uitkomst daarvan zal zijn, wordt later dit jaar duidelijk.
Joost Vasters (D66) hamerde nog maar eens op de kosten van aannemers, die hun parkeerkosten doorberekenen aan de klant. Dat kan al snel oplopen tot een paar honderd tot ruim duizend euro. Vasters wil daar een regeling voor. Volgens Van Hooijdonk is dat helemaal niet nodig. Volgens haar er geen probleem, omdat ze bijna nooit iemand hoort klagen.