Nieuwe verlichting voor Leidsche Rijntunnel

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Utrecht - Rijkswaterstaat is begonnen met het vervangen van de verlichting in de Leidsche Rijntunnel. Dit weekend wordt er gewerkt aan de buis van de parallelrijbaan aan de westkant. Later dit jaar zijn de andere buizen aan de beurt. De parallelrijbaan in de richting Den Bosch is daarom dicht. Maar niet iedereen snapt dat.
Het is geen klus die je even in een middagje doet. De aannemer die de klus in opdracht van Rijkswaterstaat uitvoert, heeft drie weekenden nodig. Het is dan ook niet even een peertje er uit schroeven en een nieuw peertje er weer in.

Van geel naar wit

De verlichting in de tunnel hangt er inmiddels veertien jaar, en het zijn nog een soort gaslampen, die geel licht geven. Die worden vervangen door duurzame LED-verlichting. En dat betekent dat ook de armaturen van het plafond moeten, en dat alle kabels worden vervangen. Ook de software krijgt een update. Met de nieuwe lampen wordt de helft aan stroom bespaart, ook gaan de lampen veel langer mee.
Tekst loopt door na de foto
Ed Nijman van Rijkswaterstaat
Ed Nijman van Rijkswaterstaat © RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Ed Nijman is de Omgevingsmanager Tunnels bij Rijkswaterstaat. “We hebben de afgelopen week de tunnel ’s nachts dichtgedaan en toen hebben we de wanden gewassen”, vertelt hij. “Daardoor krijg je een betere reflectie van de nieuwe verlichting op de wanden en wordt het lichter in de tunnel.” Als maandag de tunnel weer open is zal de oplettende automobilist merken dat er iets is veranderd, de oude lampen waren geel, de LED-lampen geven wit licht. “De oude verlichting begon aan het einde van hun levensduur te raken. Het zijn maar gloeilampen om het oneerbiedig te zeggen.” Door het nieuwe witte licht ontstaat een rustiger wegbeeld en wordt het veiliger, zo is de verwachting.

Ongestoord werken

Rijkswaterstaat kiest bewust voor een weekend om het werk te doen. Zo kan de aannemer ongestoord doorwerken. Als het doordeweeks moet, dan kan het alleen ’s nachts en zijn er maar een beperkt aantal uren beschikbaar. “Een parallelbuis kost ons drie weekenden, voor de twee hoofdbuizen hebben we waarschijnlijk tien weken nodig om nieuwe verlichting op te hangen.” De bedoeling is om voor het eind van het jaar klaar te zijn.
Oude armaturen gaan niet zo maar bij het oud vuil
Oude armaturen gaan niet zo maar bij het oud vuil © RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
De oude armaturen worden zo veel mogelijk gerecycled. De lampen worden bewaard, die zijn niet meer leverbaar. In andere tunnels hangen deze ’peertjes’ nog wel, de lampen uit de Leidsche Rijntunnel kunnen zo dienen als reservelampen voor die tunnels. Tot het moment dat ook daar LED geplaatst gaat worden.
Als er gewerkt wordt aan een buis, dan is het verkeer uiteraard niet welkom. Rijkswaterstaat heeft daarvoor veel hekken en borden laten neerzetten. Ook hangen er rode kruizen boven de weg. Om als wegwerker, of journalist, in de tunnel te komen moet je om diverse hekken slalommen en kom je diverse obstakels tegen.
Verdwaalde automobilist negeert zee aan borden en hekken
Verdwaalde automobilist negeert zee aan borden en hekken © RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Ondanks al die belemmeringen lukt het een verdwaalde automobiliste toch om zich bij de ingang van de tunnel te melden. Als ze merkt dat ze verkeerd zit, raakt ze in paniek en wil ze spookrijdend terug. Nijman is de beroerdste niet, hij spreekt de verwarde vrouw aan, en begeleidt haar vervolgens in een slakke gang door de tunnel, zodat ze haar weg richting Houten kan vervolgen. “Soms komen er ook wel eens jongeren bij een gesloten tunnel aan, die doen het voor de lol. Dan bellen we de politie en krijgen ze een prent.”