Binnen 3 minuten 100 euro rijker: deze twintigers geven gratis geld weg in Utrecht

© RTV Utrecht
Utrecht - Briefjes van 50 of 100 euro verstoppen, een filmpje daarvan op Instagram plaatsen, snel weglopen en wachten totdat iemand het geld vindt. Dat doen Hugo en Mano van het Instagramaccount Cash Catch. "Meestal is het binnen een paar minuten weg."
Mano staat klaar op het Jaarbeursplein in Utrecht met een briefje van 100 euro in zijn hand. Het briefje is gevouwen in origami-ontwerp. Snel doet hij zijn horloge om, die draagt hij altijd tijdens het maken van zijn video's. "Daar herkennen mensen me aan", zegt Mano, die in de video's nooit met zijn gezicht in beeld komt. Hij is klaar om het geld te verstoppen, en zet de recorder aan.
Op het Instagramaccount Cash Catch laten de Amsterdamse twintigers Hugo en Mano zien hoe ze wekelijks geld verstoppen op een openbare plek, variërend van een briefje van 50 euro tot aan biljetten van 200. Dat filmen ze en zetten ze op Instagram. Vervolgens zorgen de twee ervoor dat ze snel weg zijn. Van een afstandje filmen ze hoe hun volgers ontzettend snel op het geld afkomen.

Glitterkoe

Mano verstopt het briefje tussen een paar verpakkingen van vegetarisch vlees. Hij werkt vandaag namelijk samen met een bedrijf van vleesvervangers, dat ter promotie van de week zonder vlees en zuivel een glitterkoe door Utrecht verplaatst. Daarom schuift Mano het opgevouwen briefje tussen een van de verpakkingen en loopt weg. Snel zet hij de video online. Maar hij blijft niet in de buurt, omdat hij anoniem wil blijven.
"Familie weet inmiddels wel dat wij dit doen. Maar verder weten heel weinig mensen het, er zijn genoeg vrienden die geen idee hebben", zegt Mano. De jongens vinden het geen toegevoegde waarde als vrienden van hun video's op de hoogte zijn. "We houden niet van opscheppen, we hoeven onze prestaties niet te laten zien. Daarom zijn we anoniem."
Van een veilige afstand houdt Hugo de boel in de gaten. Hij zit op een beschutte plek en filmt de mensen die op het geld afkomen. Mano zit wat dichter bij, met zijn zonnebril en een pet op hoopt hij niet op te vallen.

100 euro rijker

Veel mensen staan de glitterkoe inmiddels te bewonderen, maar komen niet in de buurt van de verpakkingen. Maar dan, na zo'n drie minuten, komt een jongen rustig aangelopen. Vliegensvlug pakt hij het geld uit de vleesverpakking en loopt zonder om te kijken weg. Alsof er niets gebeurd is, hoewel de jongen 100 euro rijker is. "Het gaat vaak zo snel. Volgers hebben notificaties van ons account aanstaan en kijken snel of we in de buurt zijn."
Nog een halfuur nadat het geld al weg is, komen er nog mensen zoeken. Maar helaas: ze moeten onverrichter zaken weer huiswaarts keren. Zoals de twee jongens, die keihard aangefietst komen. Ze bekijken de verpakkingen, maar geen geld. Ze zijn net te laat. Vloekend maar lachend fietsen ze daarna weer weg. Een andere jongen komt wat later aangefietst, ook geen geld voor hem. Dan maar een verpakking van het vegetarische vlees.

37 miljoen views

Wat begon als een klein idee, heeft nu geleid tot ruim 270.000 volgers op Instagram. De twee zijn continu druk bezig met het verbeteren van hun filmpjes. "Laatst hebben we onze content geanalyseerd. We keken wat goed werkt en wat niet", legt Mano uit. "We zien dat origami goed werkt, dus dat doen we nu. Want we gaan voor zo veel mogelijk views. Ons best bekeken filmpje is bijna 37 miljoen keer bekeken."
De vraag is natuurlijk hoe Hugo en Mano wekelijks zoveel geld kunnen weggeven. "Eerst gaven we het geld uit de winst van onze ondernemingen weg", legt Mano uit. "Nu doen we veel samenwerkingen. Zo krijgen de bedrijven veel exposure en kunnen wij ook groeien." Op de vraag hoeveel bedrijven voor zo'n samenwerking betalen antwoordt Mano lachend: "Dat ga ik niet zeggen. Maar het is genoeg om weer een paar video's te maken."