Geen warm water, geen verwarming en geen lift: 'Ik hoop dat het zaterdag is opgelost want dan heb ik een date'

Pavlos moet het hebben van zijn waterkoker nu er al dagen geen warm water is in zijn appartement
Pavlos moet het hebben van zijn waterkoker nu er al dagen geen warm water is in zijn appartement © RTV Utrecht
Utrecht - Pavlos woont sinds augustus in het appartementencomplex aan de Helling in Utrecht. Zijn beste vriend is inmiddels de waterkoker geworden. "Ik heb met deze gedoucht", lacht hij terwijl hij het apparaatje erbij pakt. Het is voor de tweede keer mis in het gebouw met zo'n 180 studio's. Dit keer door een lek dat waarschijnlijk bij één van de bewoners is begonnen.
Waar vorige week lekkage was in het warmte-koudeopslagsysteem, de WKO-installatie, ligt het probleem dit keer aan water in de meterkast. Waarschijnlijk lekt er afvoerwater uit één van de wasmachines van de bewoners, maar zeker is SSH daar nog niet van. Door de lekkage is ook de centrale meterkast beschadigd. De liften zijn buiten werking en de gemeenschappelijke verlichting brandt daarom niet.
Veel bewoners zijn vandaag aan het werk, maar Pavlos hoeft pas vanavond te beginnen. Hij zit op zijn bank met een dikke trui aan. "Ik kan mijn borden niet wassen met warm water, ik kan niet douchen, maar ik heb wel geduld. Hopelijk gaat alles snel weer goed." De waterkoker doet het helaas maar heel af en toe. "Ik probeerde een keer te douchen met koud water maar dat ging niet goed."
Pavlos moet het hebben van zijn waterkoker nu er al dagen geen warm water is in zijn appartement
"We zijn op dit moment op zoek naar waar de lekkage vandaan komt", zegt Krista Bosman van SSH. Het helpt niet dat de meeste bewoners aan het werk zijn. Dit maakt het moeilijk snel de oorzaak van de lekkage te vinden. Krista begrijpt dat de situatie voor huurders vervelend is, met name omdat er vorige week ook al een lekkage was, maar dan afkomstig vanuit de grond. Die is opgelost, maar de bewoners zitten nu alweer zonder warmte. "Ik snap dat mensen balen, het staat voorop dat dit heel vervelend is."
Sommige bewoners vinden een vergoeding op zijn plaats. "SSH wil eerst het probleem oplossen en daarna met bewoners in gesprek en op zoek naar een passende oplossing wat die tegemoetkoming betreft", zegt Krista Bosman. Ze hoopt dat het euvel vandaag weer is verholpen, aangezien monteurs deze middag bezig zijn in de meterkast.
Pavlos hoopt het maar. "Als het snel wordt opgelost, zeg ik: snap ik, kan gebeuren. Maar als het zo doorgaat vind ik het niet netjes." Hij hoopt vooral dat hij voor zaterdag weer kan douchen. "Dan heb ik een date."