Geen warm water of verwarming in Utrechtse appartementencomplex, honderden bewoners de dupe

Sanne en haar buren hebben geen warm water en verwarming in hun woningen.
Sanne en haar buren hebben geen warm water en verwarming in hun woningen. © RTV Utrecht / Ilham Oukhiar
Utrecht - Honderden bewoners van appartementengebouw De Helling in Utrecht hebben sinds vrijdag geen warm water en verwarming meer. Pandbeheerder SSH is op de hoogte van de problemen, maar kan nog niet zeggen wanneer de storing verholpen is. “Ik douche bij mijn ouders, vrienden of bij de Basic-Fit."
Een stapel afwas staat onaangeroerd op het aanrecht van Sanne Dissel (30). De borden, kopjes en bestek zijn niet schoon omdat er geen warm water meer door haar kraan stroomt. Ze is niet de enige: zo’n tweehonderd tot driehonderd bewoners kampen sinds vrijdag met hetzelfde probleem. Ook de verwarming werkt niet meer.
Dissel wijst naar de thermostaat. “Als de temperatuur in mijn appartement onder de 16 graden zakt, kan ik hier deze week niet meer blijven.” Ze laat haar trillende handen zien. “Ik heb reuma. Hoe kouder het wordt, hoe meer ik ga trillen.” Deze spierspanning kan een ontstekingsreactie veroorzaken, legt ze uit. “Het kan zelfs zo erg worden dat ik niet meer kan lopen.”

Lekkage in centrale meterkast

“Op het moment dat er iets aan de hand is met de warmtepompinstallatie, beginnen we allemaal te zuchten”, zegt Dissel. “Het is een gebed zonder end.” Sanne woont met zo'n 250 andere starters in een van de drie appartementencomplexen van De Trip.
“Toen ik vrijdag thuiskwam, zei mijn vriendin dat we geen warm water meer hadden. Ik dacht dat het van korte duur zou zijn", blikt een andere bewoner terug. Tot hij berichten voorbij zag komen in de groepsapp van andere bewoners met hetzelfde probleem. "We deden de hoofdschakelaar uit en aan, maar niks hielp. Het hele weekend hebben we af en aan gebeld met de beheerder van het pand."
Beheerder SSH liet maandag per mail weten dat het probleem "eenvoudig" kon worden verholpen. "Er stond dat we de stekker van de boiler eruit moesten halen, maar er is hier geen boiler met een stekker", zegt Boris. "Ik vind het maar een vreemde gang van zaken.”

'Hele weekend niks gehoord'

Klimaatgarant is verantwoordelijk voor de installatie van de warmtepomp. "Zij hebben maandag om vier uur pas wat laten horen, terwijl de storing al sinds vrijdagmiddag speelt. Het hele weekend hebben we niks gehoord", zegt Dissel.
Volgens het bedrijf was er door lekkage sprake van een stroomstoring in de centrale meterkast. Daardoor zat de warmtepomp zonder stroom. Dissel: "Wij hebben meer mensen van SSH hier zien rondlopen die de verhalen aanhoren en kijken hoe ze kunnen helpen, dan de mensen van Klimaatgarant zelf."
Na onderzoek door SSH, Stedin en Klimaatgarant blijkt het probleem in de warmte-koudeopslagsysteem te zitten: de WKO-installatie. Dat bevestigt een woordvoerder van de SSH. "De meterkast van de SSH is onderzocht, de hoofdzekering heeft Stedin nagekeken en de WKO-installatie door Klimaatgarant. Dit was in deze situatie de meest logische volgorde", laat een woordvoerder weten. "Als er geen fout gevonden wordt in onderdeel A, wordt de melding inderdaad doorgezet naar de eigenaar van onderdeel B."
De warmtepomp in de centrale meterkast die tijdelijk met een storing kampt.
De warmtepomp in de centrale meterkast die tijdelijk met een storing kampt. © RTV Utrecht / Ilham Oukhiar

Douchen bij de sportschool

Gisteravond verstuurde SSH per mail een update aan bewoners. Daarin stond dat de storing verholpen zou zijn. Maar dat bleek niet het geval.
Dissel: “We kregen vanmorgen eindelijk een bericht van Klimaatgarant dat er werkzaamheden zijn uitgevoerd aan het warmtepompsysteem en dat drie onderdelen vervangen zijn. Maar vervolgens zijn twee onderdelen weer gaan storen. Klimaatgarant heeft beloofd dit weer te repareren.”
"Het is niet prettig en dat is nog zacht uitgedrukt", zegt buurvrouw Ashley, die met een sporttas voorbijloopt. "Ik ben constant aan het plannen om ergens te kunnen douchen: bij mijn ouders, vrienden of zelfs in de Basic-Fit."
Ze vindt het fijn dat bewoners elkaar met dekentjes en warmtekachels steunen. "Maar we willen liever gewoon warm water. Ik hoop dat de betrokken partijen ook hun verantwoordelijkheid gaan nemen. En niet dat wij als bewoners zelf alles moeten uitzoeken", zegt Ashley. "Hoe stom het ook klinkt, het voelt als onrecht. We hebben geen perspectief over hoe lang het gaat duren."
Vanochtend is de laatste update door Klimaatgarant verstuurd naar bewoners van de Trip. Volgens de SSH wordt er "hard gewerkt" om het probleem te verhelpen. Mogelijk werkt de verwarming bij sommige huurders weer, zegt een woordvoerder.