Podcast Stadhuisplein: 'Files bij de Marnixlaan, dat is beleid'

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Utrecht - Dat het verkeer op de Westelijke Stadsboulevard tussen Oog in Al en Overvecht af en toe muurvast staat, is precies de bedoeling. Dat zegt oud-fractievoorzitter voor het CDA, Sander van Waveren. Volgens hem zijn de files wat GroenLinks wil. Hij zegt dat in de podcast Stadhuisplein.
De files, vooral in de spits, zijn een doorn in het oog van menig inwoner van de stad. Maar ook hulpverleners als brandweer, ambulance en politie hebben er last van. Een agent deed eerder zijn beklag op RTV Utrecht, hij denkt dat de situatie levens gaat kosten. Het college van B&W wijt de problemen aan de automobilist, die zijn gedrag niet verandert.
In de maandelijkse podcast bespreken drie voormalige Utrechtse politici de situatie. Onder hen Frits Lintmeijer van GroenLinks, de voorganger van huidig wethouder en partijgenoot Lot van Hooijdonk.
Lintmeijer maakte de eerste schetsen die later tot de stadsboulevards zouden leiden. Volgens hem is de ruimtelijke kwaliteit leidend bij de inrichting van de stad, ook als het om verkeer gaat. "Dan zie je dat je in de binnenstad de fietser voorrang geeft, de auto wat minder en het OV en de voetganger nog toelaat", zegt hij in de podcast.
De oud-wethouder vindt de zogenoemde binnenring, zoals de Westelijke Stadsboulevard vroeger genoemd werd een moeilijk geval. "De allerlastigste in deze hele opgave is de binnenring. Waar je ook in de binnenring gaat knijpen of gaat verbreden, dat heeft altijd consequenties, die heel erg lastig in te schatten zijn."

Doelbewust beleid

Voor Sander van Waveren (destijds CDA, inmiddels NSC) komt het verkeersinfarct in dit deel van de stad niet als een verrassing. "Volgens mij moeten we ook gewoon eerlijk zijn tegen de inwoners van Utrecht. Dit is niet iets wat fout gegaan is, wat anders bedacht was. Dit is precies wat GroenLinks met de stad wil", zegt Van Waveren.
Hij noemt de files het resultaat van een verkiezingsbelofte van GroenLinks: "We gaan die auto's de stad uitpesten en daar hebben mensen op gestemd. En dat effect, dat zien we." Zowel Dimitri Gilissen (VVD) als Van Waveren maken zich zorgen over de veiligheid, die nu kennelijk in het geding is.
Bij het besluit om deze wegen te versmallen werd door de wethouder aangeven dat alternatieven ontwikkeld zouden worden om de doorstroming te garanderen. Maar die alternatieven komen niet van de grond. "De groene golven zouden kunnen helpen, al dat soort dingen worden uiteindelijk niet doorgevoerd. En je merkt dus dat daarmee die auto's ook die keuze (over de Marnixlaan, red.) blijven maken omdat er geen alternatief is", zegt Van Waveren.