180 meldingen in eerste maanden Utrechts Ombudsloket, de meeste gaan over parkeerapp

© RTV Utrecht
Utrecht - Het Utrechts Ombudsloket heeft sinds de start in september ruim 180 meldingen binnengekregen. Het loket is er voor Utrechters die een klacht of een probleem met de gemeente willen delen.
De aard van de meldingen loopt flink uiteen. Van een opmerking over de uitbouw van een woning tot een vraag van een mindervalide inwoner over de herinrichting van haar straat. De meeste meldingen, en dat zijn er tientallen, gingen over de nieuwe parkeerapp.
Volgens loketvoorzitter Anna van Bommel zijn deze laatste "zorgen" ook gedeeld met de gemeenteraad. "Daar waar veel klachten over een onderwerp binnenkomen, zoals over die parkeerapp, heeft het loket ook een signalerende functie."
Daarnaast zegt ze dat het loket er is als luisterend oor en voor advies. "Als het nodig is, zorgen we dat het gesprek tussen de inwoner en de juiste afdeling of ambtenaar tot stand komt. Door met elkaar in gesprek te gaan, merken we dat er wederzijds begrip ontstaat."
Koffiekar
Het loket blijft voorlopig actief. In februari gaat het de wijken in, inclusief een koffiekar. "Om succesvol te zijn, is het belangrijk dat mensen ons weten te vinden en dat wij goed luisteren naar álle inwoners. We willen ook in contact komen met Utrechters die misschien zelf niet zo snel naar ons toe zouden stappen. Daarom gaan we met een koffiekar bij winkelcentra staan."