Bewoners Vleutenseweg enigszins gerustgesteld: Utrecht trekt 3 ton uit voor verkeersveiligheid

© RTV Utrecht / Carmen Nelissen
Utrecht - De gemeente Utrecht heeft 300.000 euro beschikbaar gesteld om de verkeersveiligheid op de Vleutenseweg te verbeteren. Uit een onafhankelijk onderzoek naar een dodelijk ongeluk vorig jaar, waarbij een 7-jarig meisje omkwam, kwamen 26 aanbevelingen waarvan de gemeente nu een gedeelte overneemt.
Het in oktober verschenen rapport was vernietigend. Alleen als de Vleutenseweg van gevel tot gevel "een volledige herinrichting" ondergaat, kan de verkeersveiligheid maximaal verbeterd worden, luidde de conclusie. Deze volledige herinrichting is de gemeente een brug te ver, daar is geen geld voor. Toch is een aantal maatregelen uit het rapport ook al uitgevoerd. Dan gaat het om snelheidsdisplays, het verwijderen van hekwerk langs de fietspaden, betere afstelling van verkeerslichten op meerdere plekken en het beter afstellen van geluidssignalen bij oversteekplaatsen voor slechtziende mensen.

Aanpassingen in de komende maanden

Daar komen de komende maanden nog een aantal bij. Parkeerplekken bij oversteekplaatsen worden verwijderd om het zicht te verbeteren. Markeringen bij fietsoversteken en het kruispunt met de Johannes Camphuysstraat worden aangepast. De afscheiding tussen de busbaan en de rijweg wordt met een doorgetrokken streep extra benadrukt, dit om auto's te ontmoedigen van de busbaan gebruik te maken. Op het stuk parallelweg, vanaf de kruising met de Thomas á Kempisweg, wordt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur ingevoerd. Drempels zullen vaker worden gecontroleerd op verzakkingen om zo hardrijden te ontmoedigen.
De gemeente doet ook toezeggingen voor een aantal vergelijkbare maatregelen die op de langere termijn doorgevoerd worden. Zoals het vergroten van opstelruimte voor fietsers bij verkeerslichten en rood-groene voetgangerslichten bij de busbaan op de kruising met de Groeneweg. En dan zijn er nog maatregelen die verder onderzoek nodig hebben, zoals het asymmetrisch plaatsen van bushaltes en het opheffen van de bushalte Van Koetsveldstraat.
Het aanpassen van de kleur van de busbaan (1,2 miljoen euro), het verbreden of verplaatsen van parkeerplekken (750.000 euro) of het plaatsen van een verhoogde band tussen rij- en busbaan (500.000 euro) wordt niet gedaan.

Kou uit de lucht

De uitkomsten die tijdens een bijeenkomst deze week aan de buurt werden gepresenteerd, lijken de spanning enigszins uit de lucht te hebben gehaald tussen de buurt en de gemeente. "In tegenstelling tot de vorige was dit een superfijne heldere bijeenkomst, mede dankzij programmamanager verkeersveiligheid Marie-Louise van Maarseveen", zegt buurtbewoonster Mariska Berrevoets. Zij was eind vorig jaar nog kritisch over de houding en de actiebereidheid van de gemeente. "Een dosis empathie en een duidelijk verhaal en uitleg over welke aanpassingen er gaan gebeuren en onderzocht worden, maar ook wat níet lukt en waarom", aldus Berrevoets.
Mede-buurtbewoner Sandra Westgeest beaamt dat. "De presentatie van de gemeente was heel goed voorbereid, ik heb er een goed gevoel aan overgehouden. Ik heb de indruk dat de aanwezige ambtenaren zich allemaal maximaal inzetten voor een veiligere Vleutenseweg."