Deze Utrechtse scholieren debatteren vandaag om de nationale titel: 'Het is eigenlijk een toneelstukje'

© RTV Utrecht
Utrecht - Aandachtig luisteren, een goede algemene kennis en in een rol kunnen kruipen. Dat zijn volgens Lucas, Veerle en Thom (allen 18 jaar) de eigenschappen van een goede debater. Zij doen vandaag mee aan het NK Debatteren in Utrecht en zien dat het deelnemersveld steeds sterker wordt. Toch rekenen ze op winst. "Vrij grote kans dat wij met die gouden bokaal weglopen."
Voor de finale die vandaag op het Utrechts Stedelijk Gymnasium wordt gehouden hebben 28 scholen zich geplaatst, waaronder het Johan van Oldenbarnevelt Gymnasium uit Amersfoort, het Kalsbeek College uit Woerden en de winnaar van vorig jaar: het Utrechts Stedelijk Gymnasium.
In aanloop naar de finale sprak RTV Utrecht met een deelnemer van iedere school over de kunst van het debatteren, wat je er in het dagelijks leven aan hebt en hun verwachting voor het NK.

Lucas Rademaker van het Kalsbeek College in Woerden

Lucas (18) zit in vwo-6 en deed in maart vorig jaar mee aan de Provinciale Statenverkiezingen in Zuid-Holland.
Lucas (18) zit in vwo-6 en deed in maart vorig jaar mee aan de Provinciale Statenverkiezingen in Zuid-Holland. © Lucas Rademaker
Vorig jaar was Lucas ook al aanwezig bij het Nederlands Kampioenschap. Toen als toeschouwer en om de deelnemers van zijn debatteam aan te moedigen, nu staat hij zelf op het podium. "Dit jaar is het team iets minder sterk en dus doe ik zelf mee", zegt hij.
Toch heeft hij hoge verwachtingen van het toernooi. "Er doen echt super sterke provincies mee, maar Utrecht is één van de grootste debatprovincies en het feit dat we ons binnen die provincie hebben gekwalificeerd is een goed teken. Dus ik acht de kans vrij groot dat wij zaterdag met de gouden bokaal weglopen."
Het is natuurlijk leuk om je ouders aan de keukentafel helemaal in te maken
Lucas Rademaker
Volgens Lucas zijn er twee eigenschappen die iedere debater moet hebben: een goede algemene kennis en een goede uitstraling. "Je moet natuurlijk weten waar je het over hebt, anderen hebben dat ook door. En daarnaast moet je mensen weten te overtuigen, enthousiasme uitstralen en een beetje vaardig en speels zijn met taal. Die combinatie maakt een goede debater."
In een debat weet Lucas dus wel zijn weg, maar volgens hem komt leren debatteren ook in het dagelijks leven van pas. "Het is natuurlijk leuk om je ouders aan de keukentafel helemaal in te maken", grapt hij. "Maar verder leer je ook enorm veel van: presentatievaardigheden, leren omgaan met zenuwen. En verder denk ik dat een redenaar ook heel erg kan helpen met de kloof overbruggen die momenteel in onze maatschappij bestaat."

Veerle Vooijs van het Johan van Oldenbarnevelt Gymnasium in Amersfoort

Veerle Vooijs (18) zit in vwo-6
Veerle Vooijs (18) zit in vwo-6 © Veerle Vooijs
Veerle heeft zo'n zeven jaar theaterles gehad en dat komt haar tijdens het debatteren goed van pas. "Het is eigenlijk een soort toneelstukje, waarbij je een bepaalde rol aanneemt", vertelt ze. Ze kan naar eigen zeggen dan ook goed in een rol kruipen, ook als ze een standpunt moet verdedigen waar ze het zelf niet mee eens is.
Met die kwaliteit hoopt ze vandaag met haar team nationaal kampioen te worden, maar gerust is ze er nog niet op. "Onze school heeft ooit eerder het NK gewonnen, dus het kan wel. Maar de concurrentie is erg sterk, dus we zullen alles op alles zetten. De stellingen vind ik wel heel leuk, dus dat helpt."

Voor de finale zijn er twee stellingen die de teams moeten voorbereiden. De eerste is 'Jongeren onder de 18 jaar moeten een zetel in de Tweede Kamer kunnen krijgen', de tweede 'Nederland moet stoppen met deelname aan VN-vredesmissies'. Ieder team bestaat uit vier personen en moet in de finale zowel het voor- als tegenstandpunt kunnen beargumenteren.

Veerle geeft wel eerlijk toe dat ze in aanloop naar het toernooi een beetje zenuwachtig is. "Dat is eigenlijk altijd zo. Je staat toch ineens voor een grote groep die je niet kent. Heel vaak denk ik voor het begin van het debat: dit durf ik helemaal niet. Maar als ik dan eenmaal bezig ben, is dat zo vergeten. En ik ben vast niet de enige die dat heeft."

Thom Lolkema van het Utrechts Stedelijk Gymnasium

Thom Lolkema (18) zit in vwo-6 van het USG in Utrecht en won vorig jaar het NK.
Thom Lolkema (18) zit in vwo-6 van het USG in Utrecht en won vorig jaar het NK. © Thom Lolkema
Goed luisteren. Dat is volgens Thom het belangrijkste bij een debat. "Want alleen dan kun je een goede reactie geven", legt hij uit. Dat gaat hij vandaag dan ook zo goed mogelijk doen. Verder focust hij zichzelf vooral op de presentatie. "Niet alleen wat je zegt, maar ook hoe je het zegt. Handgebaren, oogcontact, houding: het speelt allemaal een rol bij een debat."
Hij kan het weten, want vorig jaar werd het USG Nederlands Kampioen met Thom in het team. In totaal zitten er drie winnaars van vorig jaar in het USG-team dat vandaag aantreedt. "Dus we gaan met volle moed van start. Ik denk dat we een goede kans maken om die titel te prolongeren."
Thom zegt enorm veel te leren van het meedoen aan debatten. "Je doet heel kennis op, want je leest je in voor al die stellingen en luistert naar de argumenten van andere teams en de feedback van de jury. En dat gaat vaak over onderwerpen waar je je normaal nooit in zou verdiepen."
Hij zou dan ook iedereen aanraden lid te worden van een debatteam. "Het is heel belangrijk dat je je argumenten goed leert onderbouwen, maar veel mensen leren dat nooit. En dat terwijl overtuiging eigenlijk heel simpel is, je moet gewoon goed nadenken over je presentatie en argumenten."