Het jaar van staakchauffeur Ed: 'Heel vervelend dat passagiers de dupe waren'

© RTV Utrecht
Utrecht - Bliep! De eerste passagier stapt in de bus en checkt in. “We gaan nu naar Utrecht Centraal”, zegt Syntus-buschauffeur en FNV-kaderlid Ed Salome. “Ik doe dit werk nu zes jaar en ik vind het nog steeds een mooi vak.” Toch heeft de buschauffeur zijn werk afgelopen jaar meerdere keren neergelegd om te gaan staken. "We moesten wel.”

In de laatste week van 2023 en de eerste week van 2024 kijkt RTV Utrecht terug en vooruit met de hoofdrolspelers uit het nieuws van het afgelopen jaar. Vandaag: buschauffeur Ed Salome die afgelopen jaar vaak heeft gestaakt voor een beter cao in het streekvervoer.

Vanaf juni 2022 is er tweeëntwintig keer gestaakt. Nooit eerder werd er zoveel gestaakt in het streekvervoer. “Tweeëntwintig dagen is ontzettend veel. Ik had nooit gedacht zoveel te gaan staken”, zegt Ed. De buschauffeurs staakten tegen de hoge werkdruk en de lage lonen. “Mij ging het met name om de hoge werkdruk. Zo staan de rijtijden onder druk, waardoor je ook weinig tijd hebt voor pauzes.”

Gestrande reizigers

Door de stakingen zijn reizigers vaak op lege busstations gestrand en daar heeft Ed wel van gebaald. “De werkgevers en de vakbonden hadden veel sneller tot een resultaat moeten komen. Onze passagiers betalen onze boterham en ik vind het heel vervelend dat zij de dupe zijn geworden van de stakingen.” Toch kon het volgens Ed niet anders. “Als we bijvoorbeeld met gratis reizen voor de passagiers waren gekomen, dan had onze werkgever ons als chauffeurs direct in de portemonnee gestraft."

Morrelen aan de werkdruk

De acties schieten niet aan hun doel voorbij. Na de onderhandelingen krijgen de chauffeurs 15 procent meer loon en een eenmalige uitkering van 1000 euro. Daarnaast komen er betere werktijden en meer pauzes. Al ziet Ed dat er sinds het ingaan van de nieuwe dienstregeling wel weer wat wordt gemorreld aan de werkdrukverlagende afspraken. “Er is 10 december een nieuwe dienstregeling ingegaan. Het is nog even wachten tot eind januari of alle afspraken worden nagekomen. Maar je ziet hier en daar al dat er weer wat aan de werkdruk wordt gemorreld. En daar hebben we nou juist voor gestaakt.”

Voorlopig geen stakingen

Dit jaar wordt in ieder geval een stakingsvrij jaar als het aan Ed ligt. “Stakingen zitten er voorlopig niet. We hebben namelijk een cao die loopt tot en met 31 maart 2025.”
Wat dit jaar in het streekvervoer nog wel verwacht wordt is de bekendmaking van de twee streekvervoerders die het ov in de regio Utrecht van 2025 tot 2035 zullen regelen. Hiervoor is afgelopen zomer een aanbesteding gestart. In het voorjaar maakt de provincie bekend welke vervoerders de beste aanbiedingen hebben gedaan. “Voor deze aanbesteding heeft de provincie de wensen op een rijtje gezet en daarin is de lat erg hoog gelegd”, vindt Ed. “Zo wil de provincie dat er frequenter wordt gereden, maar we hebben nu al moeite om voldoende mensen te krijgen. Collega’s gaan met pensioen en er is weinig jonge aanwas. Daardoor vallen er ook ritten uit.”
Om dat laatste terug te brengen doet de chauffeur een oproep: “Jonge mensen, kom eens kijken bij ons. Je hebt in dit werk veel vrijheid en vrije tijd. Je werkt dan wel onregelmatig, maar het is wel een heel leuk vak.”