Deelfietsen moeten makkelijker en goedkoper worden in Utrecht: 'Levert veel ruimte op in de stad'

© ANP
Utrecht - De gemeente Utrecht wil meer deelfietsen in de stad en die moeten voor de gebruiker aantrekkelijker en goedkoper worden om te gebruiken. Om dat voor elkaar te krijgen, wil Utrecht het aantal deelfietsen dat in de stad is toegestaan behoorlijk verhogen. Ook wordt er onderzocht wat de gebruiker een reële prijs vindt voor een ritje.
Al jarenlang zet de gemeente vol in op deelmobiliteit. Doel is dat autobezit in 2030 "minder vanzelfsprekend" is. Daarom worden de vergunningen voor deelvoertuigen verlengd aan deelfietsverhuurders Tier en Cargoroo. De nieuwe vergunningsperiode loopt van 2024 tot en met 2026.

Keuzevrijheid vergroten

Mobiliteitsorganisatie Goedopweg is "enorm voorstander" van meer verschillende soorten deelvervoer, omdat het de keuzevrijheid van mensen vergroot. "Afhankelijk van je persoonlijke situatie, het weer of waar je die dag heen moet, kun je steeds kiezen wat het beste bij jou en jouw reis past", zegt woordvoerder Marleen Meijers.
Het kan nogal uitmaken of een deelbakfiets altijd terug moet naar het beginpunt of dat er juist veel parkeerplaatsen in de stad zijn waar je hem mag achterlaten, zegt Meijers. "In dat laatste geval kun je als werkende ouder vanaf het schoolplein doorfietsen naar je werk en ’s avonds weer naar huis, zonder dat je de fiets de hele dag leent en dus betaalt."
Als er voldoende en gevarieerd deelvervoer beschikbaar is, kan dat auto’s vervangen, benadrukt Meijers. "Dat levert veel ruimte op in de stad, die we dan samen anders in kunnen richten, bijvoorbeeld met groen of speelplaatsen."

250 'virtuele' hubs

Tweeënhalf jaar geleden begon Cargoroo in samenwerking met de gemeente met het aanbieden van buurtbakfietsen in Utrecht. "In twee opschalingsrondes is het aantal wijken waarin we de fietsen aanbieden sindsdien steeds groter geworden", zegt een woordvoerder van Cargoroo. "We zijn heel blij dat de gemeente er voor heeft gekozen de samenwerking met ons voort te zetten.”
Er worden twee concepten voor de deelbakfietsen onderzocht: bakfietsen met een vaste standplaats en 'back to many' bakfietsen, waarmee enkele ritjes van A naar B gemaakt kunnen worden. "Zo zorgen we ervoor dat de deelbakfiets voor meer mensen uitkomst biedt bij het maken van een duurzame rit door de stad bij bijvoorbeeld verplaatsingen met kinderen, spullen en honden", schrijft de gemeente.
Daarnaast moet het concept ook zorgen voor goedkoper gebruik, omdat er niet betaald hoeft te worden voor het ‘bezit’ van de deelfiets op bestemming. In totaal komen er 250 'virtuele' hubs, dat zijn plekken waar de deelfietsen staan. "Hoe meer voertuigen in de stad, hoe groter de kans dat er één in de buurt staat en hoe kleiner de kans op misgrijpen", zegt de gemeente. Daarnaast zijn meer hubs volgens de gemeente ook wenselijk om ervoor te zorgen dat gebruikers ook ritten naar buurgemeenten kunnen maken. De eerste bakfietsen moeten volgend jaar zomer op straat staan.

Voor 3 euro van Utrecht naar Zeist

Om ervoor te zorgen dat deelmobiliteit een grotere bijdrage levert, wordt er ook onderzocht of regionale uitbreiding mogelijk is. "Zodat gebruikers zich betaalbaar kunnen verplaatsen in de regio, bijvoorbeeld voor 3 euro van Utrecht naar Zeist of Nieuwegein." Inmiddels is deelfietsenverhuurder Tier als pilot ook al actief in een aantal buurgemeenten waaronder Nieuwegein, Maarssen, Zeist en Bunnik.
Om financiële drempels weg te nemen, heeft deelfietsenvervoerder Cargoroo met de gemeente afgesproken om een deel van de deelbakfietsen tegen een lager tarief aan te bieden. "Zo kunnen we samen met de gemeente beter leren wat de rol van prijs is in de toegankelijkheid van deelbakfietsen."
De gemeente zegt te sturen op lagere tarieven, omdat dit doorgaans leidt tot meer gebruik. Dat gaat wel gepaard met hogere kosten voor de aanbieders. "Maar met de 40.000 euro die we per jaar beschikbaar hebben gesteld voor bakfietsen, hopen we wel op een aantal plekken de bakfiets betaalbaarder te maken." Daarnaast kunnen inwoners met een U-pas nu al met korting gebruik maken van elektrische deelfietsen van Tier. Ook wil de gemeente een overeenkomst om deelauto's aantrekkelijker te maken voor mensen met een smalle beurs.
Tot slot wordt er gewerkt aan een langetermijnstrategie om de betaalbaarheid van deelvervoer te verbeteren. Zo wil de gemeente het Rijk vragen om het beschikbare geld voor het ov ook te gebruiken om deelmobiliteit mee te financieren.