Utrechtse flitsbezorgers zorgen voor veel minder overlast

© Flink
Utrecht - Het aantal klachten over flitsbezorging in de gemeente Utrecht is in het afgelopen jaar flink afgenomen. Vorig jaar werden er nog 138 klachten ingediend over de bezorgers. Dit jaar zijn dat er tot nu toe maar drie. De gemeente concludeert dat het nieuwe beleid het gewenste effect heeft.
In juni dit jaar werden de regels voor flitsbezorgers aangescherpt, vanwege overlast door de bezorgdiensten. Ondernemers die een uitgiftepunt voor boodschappenbezorging starten, mogen zich alleen vestigen op locaties die vooraf geschikt zijn bevonden. Ook besloot de gemeente dat de winkels geen 'dark stores' mochten worden, panden waarvan de gevel is dichtgeplakt.
Naast het aantal afgenomen klachten, nam ook het aantal winkels van flitsbezorgers af. Er zijn op dit moment nog vier vestigingen in Utrecht, eerst waren dat er zeven.
De gemeente en flitsbezorgers hebben al vaker met elkaar te maken gehad. Zo stapte bezorgingsdienst Flink eerder al naar de rechter toen de gemeente een filiaal sloot aan de Nobelstraat, in het centrum van de stad. De gemeente vond die plek in strijd met het bestemmingsplan, want de winkel lag aan een drukke straat. De gemeente kreeg van de rechtbank gelijk.
Flitsbezorgers zitten al langer in zware tijden. Waar ze hard groeiden tijdens de coronapandemie, neemt het aantal gebruikers de afgelopen tijd af. Niet alleen omdat de pandemie voorbij is, maar ook de hoge inflatie zorgt ervoor dat ze minder klanten hebben.