Geen grootschalige herinrichting Vleutenseweg na dodelijk ongeval

© RTV Utrecht
Utrecht - De Utrechtse Vleutenseweg wordt niet op korte termijn heringericht. Die herinrichting werd eerder voorgesteld door een adviesbureau. Het bureau deed onderzoek na een dodelijk ongeval waarbij een zevenjarig meisje om het leven kwam.
Het rapport van het adviesbureau was helder, er is veel mis met de verkeersveiligheid op de Vleutenseweg. Dat komt omdat hij onoverzichtelijk is, met een dubbele busbaan, rijstroken voor auto’s, parallelbanen en brede fietspaden. De beste oplossing is om de weg van gevel tot gevel te herinrichten. Daarnaast gaf het adviesbureau een aantal tips om op korte termijn de situatie te verbeteren. Een commissie van de gemeenteraad discussieerde vandaag over dat rapport.
Fractievoorzitter Marijn de Pagter (VVD) gaf aan geschokt te zijn dat de conclusie is dat de hele weg opnieuw ingericht moet worden. Hij wilde van de wethouder weten hoe dat zo snel mogelijk gerealiseerd kan worden.

Geen geld

Wethouder Van Hooijdonk gaf echter aan dat er geen geld is voor zo’n ingrijpend project. En als er wel geld is voor dergelijke projecten, dat er dan andere projecten in de stad zijn die ook prioriteit zouden willen hebben. Zo wil de wethouder graag een fietstunnel bij de Boorstraat, maar die wordt met 40 miljoen euro twee keer zo duur als eerder gepland.
GroenLinks vindt dat de snelheid op de Vleutenseweg omlaag moet, naar 30 km/u, net zoals op de Graadt van Roggenweg de bedoeling is. Uit het onderzoek blijkt dat er vooral op de busbaan te hard wordt gereden. Maar liefst van 48% van de voertuigen gaat daar ’s nachts te hard.

Opheffen busbaan

Het onderzoeksbureau kwam met drie varianten voor een complete herinrichting. Bij eentje gaan fietsen en auto’s over dezelfde baan rijden, het wordt dan een zogenoemde fietsstraat. Bij de derde variant wordt juist de busbaan opgeheven, en gaan bussen en auto’s gebruik maken van dezelfde baan. Wethouder Van Hooijdonk gaf aan dat het nog te vroeg is voor een dergelijke discussie, al liet ze doorschemeren een lichte voorkeur te hebben voor de fietsstraat. Student & Starter heeft ook een voorkeur, die partij wil niet dat de busbaan wordt opgeheven.