Jarig Straatnieuws keert terug op papier: 'Wie koopt er nou een pdf?'

Straatnieuwsverkoper John (links) en directeur Milco Linssen
Straatnieuwsverkoper John (links) en directeur Milco Linssen © RTV Utrecht / Robert Jan Booij
Utrecht - Wie kent ze niet? De bekende Utrechtse gezichten die een krantje verkopen, bijvoorbeeld voor de deur van de supermarkt. In 2024 bestaat Straatnieuws dertig jaar en dat wordt gevierd. Het krantje krijgt een totale make-over en er komt meer aandacht voor armoede in de stad. "Het gaat een ander verhaal worden dan die van de dakloze op een bankje met een blikje bier."
Maandag was de aftrap. Onder meer de Utrechtse straatkunstenaar JanIsDeMan, bekend van zijn muurschilderingen door de stad, heeft zich aan Straatnieuws verbonden. Met een speciale slaapzak wil hij aandacht vragen voor armoede.
Deze slaapzak staat symbool voor de weg die nieuwe directeur Milco Linssen in wil gaan. "Ik wil mensen op een aantrekkelijke manier bewustmaken van armoede. Je ziet iets moois, maar in de kleine lettertjes zie je dat het om een dakloze gaat die eigenlijk een slaapzak nodig heeft."
Utrechtse kledingzaak De Rode Winkel helpt een handje door jassen weg te geven en de etalage ter beschikking te stellen. Daar staat Straatnieuwsverkoper John model met de slaapzak van JanIsDeMan.
Volgens de armoedecoalitie Utrecht leven er in de stad ongeveer 23.000 huishoudens van een minimum inkomen. Voor deze groep wil Straatnieuws bijvoorbeeld spullen inzamelen. "Deze mensen kunnen hun hoofd niet boven water houden, voor hen willen we wat extra’s doen." Zo willen ze bij de eerste editie van de nieuwe glossy pannen inzamelen.

Straatnieuws door de jaren heen

In dertig jaar tijd heeft Straatnieuws al veel meegemaakt. In 1994 werd het opgericht als eerste daklozenkrant van Nederland. In 2020 stopte de krant als gevolg van de coronacrisis met de papieren uitgave. In de tussentijd brachten ze meerdere malen een speciale uitgave uit, met als hoogtepunt een interview met de paus in 2015. Ook Nederland vertegenwoordigen bij het WK straatvoetbal voor daklozen 10 jaar geleden was een bijzonder moment voor de krant. Een dieptepunt was de penningmeester en oud PvdA-raadslid die voor tienduizenden euro's stal uit de kas van Straatnieuws, waardoor de krant bijna failliet ging.

Nieuwe weg

Ondernemer Milco Linssen is sinds kort betrokken als vrijwillig directeur bij Straatnieuws. Op LinkedIn zag hij een oproep en hij reageerde: "Met mijn ondernemersgeest hoop ik de krant een nieuw leven in te blazen en een breder publiek te trekken." Ook wil hij Utrechtse bedrijven aan zich binden, zoals De Rode Winkel.
Volgens Linssen liep het spaak met de krant. "We waren overgestapt op pdf, maar wie koopt er nou pdf-link? Dat werkt niet." Ook werd het steeds lastiger verkopers aan zich te binden. "Er komen steeds meer daklozen bij, maar voor de verkoop van 't krantje moet je wel enigszins Nederlands spreken. Terwijl veel daklozen dat niet meer kunnen."

'Linda: move over'

Linssen wil de glossy "relevant maken met portretten van mensen uit maatschappelijk Utrecht". Zo heeft hij samenwerkingen geregeld met de Universiteit Utrecht, komen er portretten van de burgemeester en de Commissaris van de Koning. Ook de Utrechtse schrijver Ronald Giphart levert een bijdrage. "Het is vergelijkbaar met het tijdschrift Linda, maar dan over armoede. Bijvoorbeeld met leuke meubels, maar dan uit de tweedehands winkel. Het moet mensen aan het denken zetten over armoede."
Naast de vele partners die Linssen heeft weten te strikken, blijft de verkoop van de glossy ook op straat. "Op straat wordt de krant niet te duur. Maar aan grote bedrijven hoop ik de glossy in grote oplage te kunnen verkopen, om zo in één keer een hoop geld op te halen."
De slaapzak van JanIsDeMan.
De slaapzak van JanIsDeMan. © RTV Utrecht / Tessa Beijer