Door een kapotte lift kan Fatih vaak zijn huis niet in of uit

© Jasper Witte / RTV Utrecht
Utrecht - Een bewoner van een zorgappartement in Leidsche Rijn kan met enige regelmaat zijn woning niet in of uit. Fatih zit in een rolstoel en is daarom afhankelijk van de lift. Maar de enige lift die naar zijn verdieping gaat, is volgens hem minstens een keer per maand buiten dienst. Dat betekent dat hij zijn woning niet in of uit kan. Vaak uren, soms een dag en vorig jaar zelfs enkele weken. “Ik ben het vertrouwen in mijn eigen woning kwijt.”
Fatih woont als enige op de vijfde verdieping van het complex met Fokuswoningen. Dat zijn woningen die zijn ingericht voor mensen met een zorgbehoefte, dus ook voor rolstoelgebruikers. Bewoners op de verdiepingen onder hem kunnen via een galerij een andere lift bereiken, maar op de vijfde etage kan dat niet. Vanwege zijn zorgbehoefte is een tijdelijk verblijf in een hotel ook geen optie en met 150 kilo is zijn rolstoel te zwaar voor een traplift.

Vrijheid en veiligheid

Gisteren was het weer raak. Fatih komt om 19.00 uur in het appartementencomplex aan en treft een onbruikbare lift. Hij maakt er melding van en hoort dat er binnen twee uur een monteur komt. Maar die komt niet, en na nog een paar telefoontjes te plegen, komt uiteindelijk een monteur die de lift handmatig kan bedienen, maar nog niet kan repareren. Om 23.00 uur is Fatih thuis, maar tot de lift gemaakt is, zit hij daar opgesloten.
“Ik moest eigenlijk al lang medicatie innemen en kon vier uur lang niet naar het toilet. Vreselijk”, zegt Fatih. Dat een lift af en toe defect is of onderhoud nodig heeft, snapt hij. “Maar dit gebeurt wel heel vaak. Elke keer dat ik naar beneden ga, vraag ik mij af of ik wel weer boven kom.” Met een gerust gevoel zijn huis verlaten, is er dus niet meer bij. “Het beperkt mij in mijn dagelijks leven, maar ook in mijn vrijheid.”
Ook maakt Fatih zich zorgen om zijn veiligheid. “Ik heb longproblemen en een spierziekte. Dat is een risicofactor, en de kans dat ik met spoed naar buiten moet, is daarmee groter dan voor de meeste mensen.” Vorig jaar augustus duurde het zelfs enkele weken voordat de lift gerepareerd was. “Het was verschrikkelijk. Ik kon geen kant op.”

Verhuizen

Over het contact met de woningcorporatie Bo-Ex is Fatih niet te spreken. “Ze zeggen dat een lift een gebruiksobject is, en dat een storing daar bij hoort. Ze beiden hun excuses aan, maar zeggen ook dat er geen alternatief is.” Hij noemt de opstelling van de coöperatie laks. “Ze realiseren zich niet wat voor impact het op mij heeft.” Fatih ziet zich gedwongen om te verhuizen naar een andere Fokuswoning. “Je huis in kunnen, is een eerste levensbehoefte. En het appartement zelf is echt prima, ik vind het een mooie woning, maar het is zo geen leefbare situatie.”
Bo-Ex laat in een reactie aan RTV Utrecht weten dat ze het spijtig vinden om te horen dat Fatih gisteren zijn woning niet in kon. Er is een monteur aanwezig en sinds vanmiddag doet de lift het weer. Het complex aan de Jazzsingel voldoet volgens Bo-Ex aan de eisen van een Fokuswoning. Voor een eventuele verhuizing moet Fatih contact opnemen met Fokus, de zorgaanbieder.

Een lift is geen lift

Taco Nijhoff, van het Stedelijk Overleg Lichamelijk Gehandicapten Utrecht (Solgu), maakt zich ernstig zorgen om de situatie. “Een lift is geen lift”, zegt hij stellig. “Er had daar nooit een zorgwoning mogen zitten. Dit is geen manier waarop je iemand met een beperking onderbrengt.” Volgens Nijhoff heeft het nog een gebrek. Als de bewoners onder Fatih naar de andere lift moeten, moeten ze langs een deur die niet automatisch open gaat. “En dat kunnen ze met hun handicap niet zelf. Toen de lift vorig jaar zo lang kapot was, moesten ze een verzorger bellen om de deur open te kunnen doen.”