Zorgen bij ouderen over invoering nieuw systeem voor parkeerkorting in Utrecht: 'Niet te doen'

Utrecht - Ouderenorganisaties maken zich zorgen over het nieuwe parkeersysteem dat de gemeente Utrecht in gaat voeren. Vanaf augustus wordt het oude systeem uitgefaseerd. Parkeerkorting voor bijvoorbeeld bezoekers of zorgverleners kan dan via een app of website worden geactiveerd. Maar lang niet iedereen kan daarmee overweg, vrezen de organisaties.
Nu betalen bezoekers de korting nog met een code op de betaalautomaat. De leverancier van het huidige systeem heeft aangegeven te stoppen met het beheer ervan, omdat het verouderd is. Daarom krijgen de betaalautomaten een software-update, waarbij het gebruik van een kortingscode wordt verplaats naar de 'mijn parkeren' webapp.
In de app kan het kenteken van de auto van de bezoekers worden ingevoerd. Ook is het mogelijk de kentekens van mensen die vaak langskomen op te slaan. Bewoners betalen zelf de parkeerkosten van bezoekers met een parkeertegoed op de webapp. Dat gaat via de betaalsysteem iDeal.
Zorgen
"Voor wie geen mobiele telefoon heeft, of er niet goed mee om kan gaan, is dit toch moeilijk", zegt Anne-Marie de Bruin van ouderenbond ANBO. "Niet alle ouderen zijn digitaal vaardig, en dit lijkt mij een omslachtig systeem." Veel ouderen krijgen volgens haar dagelijks bezoek, bijvoorbeeld van meerdere mantel-en thuiszorgers. De kortingen voor hen lopen op tot 75 procent. Zonder die korting is parkeren vaak geen optie. "Maar bij ieder bezoek weer in een app een ander kenteken invoeren of aanklikken, vraagt veel."
Daarom gaat de gemeente hulp aanbieden met de overstap. Dat gaat na de zomervakantie gebeuren in wijkbureaus en bibliotheken. Het wordt ook mogelijk om iemand anders te machtigen de app te bedienen. Ook kan een kenteken telefonisch door worden geven aan de gemeente.
Voor degenen die de app niet willen of kunnen gebruiken, blijft het mogelijk om van de parkeerkorting gebruik te maken. Hoe dat precies gaat, wordt duidelijk in een brief die de gemeente half augustus gaat versturen. Dat de brief op zich laat wachten, komt doordat de gemeente in de zomervakantie liever geen brieven zegt te versturen.
Stap voor stap
Het aanpassen van de software wordt stap voor stap per parkeergebied gedaan. Bewoners horen na de zomervakantie wanneer hun gebied aan de beurt is. De laatste automaten worden in oktober geüpdatet. De app wordt ook in andere steden gebruikt, zoals Amsterdam, Amersfoort en Gouda.