Meer ruimte voor elektrische boten in Utrechtse binnenstad: extra aanmeerplekken in Oudegracht en Singel

Utrecht - De gemeente Utrecht wil de bevoorrading van winkels en horecazaken in de binnenstad klimaatneutraler maken. Daarom presenteert het stadsbestuur nieuwe plannen voor extra logistiek over water en elektrische vervoersmiddelen.
Zo wil de gemeente aan de Oudegracht 250 nieuwe plekken maken waar elektrische boten tijdelijk kunnen aanmeren. Denk bijvoorbeeld aan de bierboot, een elektrische boot die horeca bevoorraadt, of de ecoboot, een vrachtschip dat vuilnis ophaalt. Ook zijn er plannen om twee tot vier 'stadshaltes' te bouwen in de Singel, zodat deze boten ook daar terecht kunnen.
Verder wil de gemeente het vrachtverkeer over de weg beter reguleren. Bij de Twijnstraat, waar bewoners klaagden over verkeerschaos vanwege leveranciers, was onlangs een proef met 'dynamische laad- en loszones'. Vrachtwagenchauffeurs kunnen dan een plekje reserveren zodat ze niet allemaal tegelijkertijd stilstaan op straat. Die proef is goed bevallen, zegt de gemeente, en kan ook op andere plekken worden gedaan.
Rem op groei
Eerder besloot de gemeente dat vanaf 2025 alleen nog bestel- en vrachtauto’s de binnenstad in mogen als ze elektrisch zijn of op waterstof rijden. Nu stelt wethouder Eva Oosters een nieuw doel: het aantal logistieke bewegingen mag in 2040 niet hoger zijn dan in 2022. "We moeten nu keuzes maken voor een toekomstbestendige stad", zegt ze. "De stad groeit, de wegen raken steeds voller en we werken hard aan schone lucht. Daarom pakken we de regie op onze stadslogistiek en dragen zo een steentje bij aan onze uitdagingen op gebied van klimaat en leefbaarheid."