'Amsterdamse' treindienstleiders noodgedwongen in Utrecht aan de slag: 'Werkt perfect'

© ANP
Utrecht - De woorden 'Utrecht' en 'treinstoring' worden vaak in één adem genoemd. Ook de afgelopen dag. De spoorberichten uit Utrecht zijn vandaag echter niet per se negatief. Een back-uplocatie aan de Admiraal Helfrichlaan blijkt de redding voor veel treinreizigers in het westen van het land. "We zijn hier met alle Amsterdammers naartoe gekomen om de treindiensten te besturen", zegt Marije Kraaijeveld van Prorail.
Het verhaal is bekend, door een IT-storing in de treinverkeersleidingpost in Amsterdam ontstonden er zondagavond grote problemen op het spoor in en rondom de hoofdstad. Ook strandden er reizigers op Utrecht Centraal.
Ondanks dat de storing in Amsterdam nog niet is opgelost, konden er maandag alweer treinen rijden in en rondom de hoofdstad. Op de locatie die op iets meer dan een kilometer van Utrecht Centraal ligt, kan het werk dat normaal in Amsterdam gedaan wordt nu in Utrecht uitgevoerd worden door de elf treindienstleiders.
Han van Empel uit Hoorn, die al 38 jaar treindienstleider is, hoorde vanochtend dat hij plotseling naar Utrecht moest. Voor hem een ongewone werkplek. "Ja, dat kan je wel zeggen." En dat komt doordat de locatie in Utrecht nu voor het eerst voor het 'echie' gebruikt wordt. Oké, Van Empel heeft weleens eerder op deze plek gezeten, maar dat was tijdens een geplande oefening. "Nu is het op stel en sprong geregeld."
De back-uplocatie bestaat ongeveer tien jaar en wordt vooral gebruikt voor het opleiden van treindienstleiders, vertelt Kraaijeveld. "Vandaag hebben we de simulaties gekaapt voor de echte treindienst." Dit had nog wel wat voeten in de aarde omdat de hele Amsterdamse treinomgeving in de systemen geladen moesten worden. "Daarom duurde het ook zo lang voordat de treinen weer gingen rijden", aldus Kraaijeveld.

Met de fiets

Na het 'inladen', een project dat ongeveer vier uur in beslag nam, hoefden de treindienstleiders volgens Kraaijeveld alleen maar in te loggen. Op de vele schermen voor hun neus krijgen ze dan hetzelfde te zien als normaal in Amsterdam. Van Empel, die met de auto naar Utrecht is gegaan, bevestigt dit. "Het werkt perfect. Het loopt nu goed. Er is nauwelijks vertraging."
Hoewel het voor de ervaren treindienstleider wel even anders dan anders is, heeft hij geen last van aanpassingsproblemen. "Dat we nu in Utrecht zitten, maakt eigenlijk niets uit. Wat we hier hier doen, deden we in Amsterdam ook."
Het zal dus voor de treindienstleiders geen probleem zijn dat ze morgen weer in Utrecht moeten zitten, iets wat al zeker is. Kraaijeveld zegt dat dan ook wordt besloten of de locatie in Utrecht langer gebruikt zal worden voor de treindiensten in Amsterdam. Ze zegt dat het haar "pijn" doet dat reizigers op zondag in Amsterdam gestrand zijn, maar dat ze vandaag "alleen maar heel trots kan zijn".
Daarnaast vindt ze het niet erg om in Utrecht te werken. Ze mag dan wel 'postmanager' in Amsterdam zijn, ze woont in de buurt van de back-uplocatie in Utrecht. "Ik kon met de fiets komen vandaag."

Niet goed, geld terug?

Reizigersorganisatie Rover uit Amersfoort helpt gedupeerde reizigers mogelijke kosten terug te krijgen. Onder wie dus de vele Harry Styles-fans die het concert van hun idool net wél of net níet haalden. Zo kun je met een fysiek of digitaal kaartje, gekocht op 4 juni voor 17.12 uur, het volledige aankoopbedrag terugkrijgen als je de geplande reis niet gemaakt hebt. Hetzelfde geldt voor alternatief vervoer: heb je de bus genomen om tóch op plaats van bestemming te komen dan heb je recht op vergoeding van de extra gemaakte kosten.

Begonnen aan de reis, maar halverwege gestrand? Dan kun je je wenden tot het GTBV: Geld terug bij vertraging. De NS beloofde eerder vandaag al "ruimhartig te compenseren". Zo zou de spoororganisatie open staan voor het terugbetalen van kosten aan eten, slapen en dus alternatief vervoer. Op de site van NS staat informatie over het bijbehorende declaratieproces.