Sam (22) is Romina's (13) buddy tijdens brugklasjaar: 'Ik wil graag een niveau hoger'

© Privéfoto
Utrecht - Een jaar geleden kenden ze elkaar nog niet eens, maar ondertussen delen ze wekelijks de laatste gebeurtenissen aan de keukentafel. Iets over vriendinnen of hoe de toets is gegaan: Sam (22) fietst elke week van haar studentenhuis in de binnenstad naar Romina (13) in Overvecht om de verhalen te horen. Daar praten ze vervolgens bij met thee en koekjes, of ze gaan naar de bibliotheek of de bioscoop. "En we maken ook huiswerk", voegt Romina lachend toe.
Student Sam is door de Utrechtse organisatie Taal Doet Meer gekoppeld aan brugklasleerling Romina. Samen vormen ze een duo tijdens Romina's eerste jaar op de middelbare school: het School's cool-project. Het doel daarvan? Ervoor zorgen dat de overgang van groep 8 naar de eerste klas zo soepel mogelijk verloopt. Het is het oudste jeugdproject van Taal Doet Meer en dat is gericht op leerlingen die een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken. De stap naar de middelbare kan een moeilijke zijn – de buddy moet dat wat makkelijker maken.

'Allesomvattende verliefdheid'

Romina ging vorig jaar september voor het eerst naar de middelbare. Ze kan zich nog goed herinneren hoe spannend ze dat vond. "Dat je ineens de jongste bent van de hele school. Ik dacht ook dat ik niemand kende. En ik vond de lokalen heel spannend: ik wist niet waar wat was."
Naast de bioscoopbezoekers, de rondjes door de bieb en natuurlijk de kopjes thee met koekjes, maken de twee ook samen huiswerk. Vooral bij wiskunde en Nederlands kan ze hulp gebruiken, zegt Romina. Want woorden begrijpen of onthouden is soms lastig, geeft ze toe. "Het zijn soms woorden die ik niet dagelijks gebruik." In een tekst uit haar boek voor Nederlands gaat het over 'allesomvattende verliefdheid' en 'chemische reacties'. Samen zoeken de twee op wat dat betekent; definities worden genoteerd op een daarvoor bestemd notitielijstje in Romina's telefoon.

Het afgelopen brugklasjaar zijn 53 leerlingen gekoppeld aan een vrijwilliger. Voor komend schooljaar zijn 48 leerlingen uit groep 8 aangemeld. Dat wordt gedaan door hun leraren: zij mogen een leerling uit hun klas voordragen. Taal Doet Meer zoekt nog vrijwilligers die leerlingen vanaf deze zomer willen begeleiden.

2-0 achterstaan

Taal Doet Meer richt zich met het School's cool-project op leerlingen met een niet-Nederlandstalige achtergrond. "De meeste kinderen groeien meertalig op. Als kinderen of ouders dan tegen de Nederlandse taal aanlopen, kunnen ze al 2-0 achterstaan als ze op de middelbare school starten. Ze krijgen daardoor vaak een wat lager schooladvies. Door ze bij te spijkeren op taalvlak kunnen ze doorstromen naar een niveau dat beter bij ze past."
Sam helpt ook bij andere vakken, maar overal ligt dus de nadruk op Nederlands. Want ze weet ondertussen dat taal terugkomt in elk vak. "Het lastige is: als je een achterstand hebt in taal dan komt dat ook terug bij wis- of natuurkunde."
Je hebt je echt voor me opengesteld, dat vind ik mooi
Sam
De student meldde zich aan als vrijwilliger nadat ze via haar opleiding een mail voorbij zag komen. "Het is maar een paar uurtjes per week en je helpt er echt iemand mee. En het is laagdrempelig en goed om uit je eigen bubbel te komen."
"Ik vind het heel mooi hoe je je naar mij hebt opengesteld", zegt ze tegen Romina. "Los van school ook. Je deelt ook veel over vrienden bijvoorbeeld. Dat vind ik leuk om te horen want het brengt mij ook weer terug naar de middelbare."
De twee blijven elkaar in ieder geval tot het einde van dit schooljaar zien, daarna gaat Romina naar de tweede. Die heeft ondertussen trouwens het middelbare schoolleven aardig onder de knie. Niet alleen lijkt het erop dat ze volgend jaar een niveau hoger kan doen, ze voelt zich ook thuis op school. "Het was de eerste drie weekjes wennen, maar het is nu eigenlijk helemaal niet zo erg."