Door Amerikaanse TikTok-ster Thunder gaat Utrechtse visdeurbel viral: 'Een vis doorlaten is het beste gevoel ooit'

© @Thunder_Keck
Utrecht - De Utrechtse visdeurbel gaat in zijn derde jaar opnieuw viral. En niet alleen in Nederland: de website waarop je onderwater meekijkt bij een Utrechtse sluis gaat de hele wereld over. Dat is ook terug te zien in de cijfers. Zelfs in het eerste jaar haalde de visdeurbel niet zo veel kijkers als dit jaar: nu al meer dan een half miljoen unieke bezoekers. Op nummer één staan Duitse gebruikers, gevolgd door de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.
Dat komt allemaal door de Amerikaanse TikTok-ster Thunder Keck. Meer dan een miljoen mensen zagen zijn video over de visdeurbel: "Okay nobody freak out, but it's fish doorbell season." In het Engels gaat hij verder: "dit is misschien niet de meest nuttige site op het internet, maar het is zeker weten een van de leukste!"
Opeens kwamen er echt honderd reacties tegelijk binnen: 'We hebben net een vis doorgelaten!'
Thunder Keck
Voor zijn 833 duizend volgers maakt Thunder video's over handige websites en dingen uit zijn dagelijks leven als American Football-speler. En nu dus ook over de visdeurbel. Hij vond het namelijk zó leuk, dat hij dacht: dit gaan mensen leuk vinden. Dat bleek te kloppen. "Ze vonden het geweldig, ze waren zó blij."
Thunder wordt opnieuw enthousiast als hij erover vertelt."Nadat ik de video had gepost waren er het eerste uur maar weinig reacties, maar opeens kwamen er echt iets van honderd reacties tegelijk binnen. Zo van: 'We hebben net een vis door gelaten! Er kwam er net eentje voorbij!'".

De visdeurbel is in het leven geroepen om vissen een handje te helpen die richting de Kromme Rijn willen om eitjes te leggen. Met name in het vroege voorjaar, als er nog weinig boten zijn, blijft de sluis soms lange tijd dicht en kunnen de vissen niet verder.

De visdeurbel is geen echte deurbel, maar een website waarop je live onderwaterbeelden van de sluis kunt zien. Zie je veel vissen? Dan kun je op een knop drukken en dan krijgt de sluiswachter een seintje om de sluis te openen.

Gemiddeld tien keer zoveel kijkers

Dat Thunder de visdeurbel een boost heeft gegeven, weet Mark van Heukelum wel zeker. De stadsecoloog is een van de bedenkers van het Utrechtse project en zag hoe het gemiddeld aantal kijkers vergeleken met vorig jaar vertienvoudigde. "Toen hadden we gemiddeld 30 kijkers. Nu staat het bijna non-stop op 250 tot 300 mensen." De capaciteit van de site moest daarom zelfs verhoogd worden. Eerder kregen maar 100 mensen de mogelijkheid om aan te bellen, nu zijn dat er 300.
Vooral de laatste weken nam het aantal kijkers echt een vlucht, vertelt Van Heukelum. Zo weten Amerikanen de site goed te vinden door de video van Thunder en door twee Amerikaanse journalisten die erover schreven voor tech-websites. Ook in Duitsland wordt er weer over verteld in de media en dat is direct te merken. Van Heukelum: "We zien gelijk weer een toename in Duitsers die meekijken".
Dat de site zo veel internationale aandacht krijgt, is niet per se wat van Van Heukelum wil bereiken maar het is wél mooi meegenomen. "Het doel van de visdeurbel is meerledig: meer vissen door de sluis, Utrechters bewust maken van wat er in de gracht leeft én laten zien dat natuur heel leuk kan zijn."
In het eerste jaar gingen we al eens kijken bij de sluis: wordt de sluiswachter niet gek van al die belletjes?
Thunder vond het zo leuk om te horen dat de website zoveel meer werd bezocht, dat hij zijn betrokken volgers meteen een update gaf:
De Amerikaan is zo'n fan van de visdeurbel omdat hij rustig wordt van de livestream - hij is er een keer bij in slaap gevallen - en vanwege de kick die het geeft wanneer je eindelijk een vis ziet. "De eerste keer dat ik een vis doorliet, gaf dat echt het beste gevoel ooit." Hij vergelijkt het met vissen als sport, iets dat hij ook heel graag doet. "Je wacht, en lange periodes gebeurt er niks, maar juist wanneer er wel iets langs komt, geeft dat zo'n kick."

'We hebben er weer één doorgelaten'

Dat mensen het echt leuk vinden, blijkt ook wel uit de reacties die Thunder op zijn video krijgt. "De website zelf heeft geen chatfunctie, dus wat ik merkte is dat mensen terugkwamen bij mijn video om met anderen te praten die ook aan het kijken waren", vertelt Thunder. "Dus dat creëerde eigenlijk een eigen sociaal platform voor de visdeurbel. Dat was echt heel cool."
De visdeurbel heeft duidelijk een sociale werking.
Mark van Heukelem, bedenker van de visdeurbel
"Ah, dat hebben we overwogen", reageert Van Heukelum. Maar tot nu toe was het projectteam ietwat terughoudend met zo'n ingebouwde chatfunctie. "We denken dat we dan ook een moderator nodig hebben. Maar als hij het zegt, moeten we het misschien tóch doen. De visdeurbel heeft duidelijk een sociale werking en het is mijn bedoeling dat het iets echt Utrechts wordt. Kunnen delen wat je ziet hoort daarbij."

De visdeurbel helpt niet alleen de vissen

Thunders passie voor de visdeurbel is eigenlijk heel logisch, vertelt hij. Zo haalde hij zijn bachelor in computertechnologie (vandaar ook al zijn TikToks over handige sites en kunstmatige intelligentie). En hij doet nu een master in duurzaamheid. "Daarmee valt zo'n technische oplossing als dit om de natuur te helpen eigenlijk perfect in mijn straatje. Dit zijn wel het soort dingen waar ik me later mee bezig zou willen houden in mijn werk", aldus Thunder.
Zou de visdeurbel ook in zijn land, de Verenigde Staten, ingevoerd kunnen worden? "Het eerlijke antwoord is dat ik denk dat het ook met beeldherkenning door AI gedaan zou kunnen worden. Daarmee wordt het misschien schaalbaar om in elke sluis te implementeren." Maar een échte oplossing vindt hij dat niet. "Want dat zou niet hetzelfde effect hebben als mensen erbij betrekken. En ik denk dat dat juist het belangrijke is wat de visdeurbel doet."
De visdeurbel blijft waarschijnlijk online tot begin juni. Dan is de grootste noodzaak om de sluis te openen weg: vissen gaan dan minder actief op pad. Bovendien zijn er dan meer bootjes waarvoor de sluis sowieso al open moet.