Borstkankervereniging lanceert nieuwe versie van 'omstreden' campagne

© ANP
Utrecht - De Borstkankervereniging gaat door met de campagne die eerder offline was gehaald vanwege kritiek van huisartsen. Op 3 mei lanceert de vereniging, die gehuisvest is in Utrecht, een nieuwe versie van de campagne waarin vrouwen worden aangespoord hun borsten te controleren op tekenen van borstkanker.
De actie begon al in maart, maar werd offline gehaald omdat huisartsen het overdreven vonden dat vrouwen elke derde dag van de maand hun borsten moesten onderzoeken, wat de boodschap van de campagne was. Opvolging van dit advies zou volgens het Nederlands Huisartsengenootschap (NHG) leiden tot "onnodige angst, zorgen en overdiagnostiek".
Volgens de doktoren hebben veel vrouwen knobbeliger borstklierweefsel in een bepaald deel van de menstruatiecyclus. Dus elke derde van de maand zelfcontrole doen zonder rekening te houden met waar een vrouw zich in de cyclus bevindt is volgens het NHG "incorrect".

Geen onrust creëren

In de nieuwe campagne wordt een maandelijkse controle niet meer geadviseerd, zegt Cristina Guerrero Paez van de Borstkankervereniging. "We zeggen nu: regelmatig."
De vereniging houdt nog wel vast aan 'de regel van drie', maar dat wil in de nieuwe campagne zeggen: drie vingers, op drie plekken en drie minuten lang. Het getal 3 is bedoeld als geheugensteuntje, omdat het volgens de initiatiefnemers van de campagne lijkt op een gekanteld paar borsten.
Het is belangrijk dat vrouwen hun eigen borsten goed kennen, zegt Guerrero Paez. "Het is goed om alert te blijven en om te weten: hoe voelt mijn lijf, mijn borsten en zie ik verandering? We willen geen onrust creëren, maar wel bewustwording."