Bedwing de bling: Kinderen gevoelig voor impulsaankopen via smartphone

© RTV Utrecht / Marloes Sollie
Utrecht - Een mooi topje. Misschien niet perse nodig, maar leuk om te hebben. Sneakers, precies dezelfde als die van een bekende influencer. De lijst aan spullen die voorbij komt op social media is oneindig. Veel kinderen en jongeren kunnen de verleiding niet weerstaan en kopen in een mum van tijd iets wat ze niet nodig hebben. Vaak met spijt tot gevolg. Vandaag start in de Utrechtse Jaarbeurs de Week van het geld, met als thema: Bedwing de bling.
Hoe aantrekkelijk het is om snel wat te kopen blijkt uit onderzoek van CHOICE. Meer dan 1000 huishoudens met kinderen tussen de 8 en 12 jaar vulden vorige maand een vragenlijst in. Hoewel vaders en moeders hun best doen afspraken te maken over apps op de smartphone, voorkomt dit niet dat die smartphone tot impulsaankopen leidt, en dat komt met name door de advertenties voorbij komen.
Of een product ook daadwerkelijk wordt gekocht, hangt ervan af of kinderen zich kunnen inhouden. Dat probeert 58% van de kinderen in ieder geval, blijkt uit het onderzoek. Er wordt eerst nagedacht of ze het wel écht willen hebben.

Invloed ouders

Niet alleen kinderen, ook ouders kunnen gevoelig zijn voor impulsaankopen. Dat heeft vervolgens weer gevolgen voor het koopgedrag van hun kinderen, hoewel die vooral gevoelig zijn voor reclames. 80% van de kinderen zegt dat ze 'soms tot heel vaak' iets willen kopen omdat ze een reclame hebben gezien. Dat hoeft niet altijd een advertentie van een winkel te zijn. De invloed van bekende personen, influencers of vloggers is groot. Ook speelt mee of vrienden en vriendinnen iets hebben gekocht.
Eén van de kinderen die meedeed aan het onderzoek zegt zijngeld het liefst aan uit te geven aan "Roblox-munten, Fifa- en Nintendo-munten en Pokémonkaartjes". Games zijn volgens de resultaten het populairst bij kinderen, gevolgd door speelgoed, snoep, kleding/schoenen, sieraden, Lego, Make up en knutselen.

Hoog bezoek

Jong geleerd is oud gedaan en dus krijgen kinderen tijdens de Week van het geld les over sparen, plannen en omgaan met verleidingen. Dat begint vanmorgen in de Jaarbeurs. De week wordt geopend door Koningin Máxima, erevoorzitter van het platform Wijzer in geldzaken. Ze doet dit samen met Sigrid Kaag, minister van Financiën en burgemeester Sharon Dijksma.
De Week van het geld is een project van Wijzer in geldzaken, een initiatief van het ministerie van Financiën. Mensen uit de financiële sector, de wetenschap, de overheid en het onderwijs werken samen om ervoor te zorgen dat kinderen en jongeren zo vroeg mogelijk leren goed om te gaan met geld.
Sinds 2022 richt de Week van het geld zich ook op mbo-studenten. Tijdens het afsluitende evenement van radiozender FunX op vrijdag 31 maart in Tivoli Vredenburg gaan jongeren, experts en beleidsmakers in gesprek over geldzaken.