Jules (11) en Jens (13) verkopen échte Limburgse vlaaien voor Giro555

Jens (links) en zijn moeder Suzanne en broertje Jules
Jens (links) en zijn moeder Suzanne en broertje Jules © Dion Balfoort / RTV Utrecht
Utrecht - Je verwacht het misschien niet in Utrecht, maar in de wijk Hoograven vliegen deze week de echte Limburgse vlaaien als warme broodjes over de toonbank. De opbrengst die wordt opgehaald gaat grotendeels naar noodhulp voor Syrië en Turkije. Aan de voordeur van de familie Leeuwenburgh verschenen gisteren en vandaag veel nieuwe gezichten door de actie voor Giro555.
Een kleine twee jaar geleden was de maat vol voor Suzanne Quodbach en haar kinderen Jens (13) en Jules(11). Voor een goede vlaai moest twee uur richting het zuiden gereden worden en die opgave was vaak te groot. "Onze vader kwam erachter kwam dat de beste patissier van Zuid-Limburg wekelijks een lading vlaaien naar Amsterdam toe rijdt. Onze moeder is toen gaan bellen met de vraag of ze ook hier langs wilden komen", legt oudste zoon Jens uit. Zo gezegd, zo gedaan: binnen een mum van tijd begonnen ze vanuit het woonadres LimLicious.
De vlaaien van Peter Lemmens, een begrip voor veel Limburgers, zijn inmiddels al een paar jaar in Utrecht te verkrijgen. "Er komen hier zat mensen die aan de deur de kinderen in het Maastrichts of Limburgs aanspreken", legt moeder Suzanne uit. "Mensen zijn echt heel blij, want er waren er genoeg die ervoor naar Limburg reden." De roots komen bij haar vandaan. De Maastrichtse legt uit dat het in het zuiden van land heel normaal is om in het weekend bij de koffie een vlaojtje te eten. Van elke bestelling bij de patissier zijn er dan ook twee vlaaien voor de familie zelf.
Vrienden noemen mij nu vlaaienmans
Jules
En nu wordt de lekkernij dus ingezet om geld op te halen voor Giro555. De helft van de opbrengsten van deze week wordt gedoneerd voor noodhulp in Turkije en Syrië. Het is niet de eerste keer dat de familie met de opbrengst een maatschappelijk project steunt. Vorige week werd al vlaai geleverd aan dementerende ouderen, ook volgende week gaan de drie langs bij ouderen.
Bij de vrienden van de broertjes gaat hun ondernemerschap niet onopgemerkt. "Vrienden noemen mij nu vlaaienmans", vertelt Jules. Jens vrienden vinden het vooral "grappig dat hij zo bezig is met ondernemen" en schromen niet "om regelmatig bij hem te bestellen", vertelt hij. Vooral deze week merken ze dat naast veel nieuwe gezichten ook veel bekenden een vlaai bestellen. Jens en Jules nemen vooral de praktische kant van het bedrijf voor hun rekening, terwijl moeders vooral de zakelijk belletjes doet. "Toen we die heftige beelden zagen, besloten we gezamenlijk om met LimLicious actie te voeren voor de slachtoffers van de aardbeving", vertelt Suzanne.