Vijf dagen lang (bijna) geen streekvervoer: chauffeurs en conducteurs staken voor meer loon en minder werkdruk

© RTV Utrecht
Utrecht - Medewerkers in het streekvervoer leggen het werk vanaf vandaag vijf dagen neer. De vakbonden en de werkgevers onderhandelen al maanden over een nieuwe cao, maar lijken zich momenteel in een impasse te bevinden. Met de staking hopen buschauffeurs en conducteurs daar verandering in te brengen.
Het is nog onduidelijk wat de staking komende week precies voor de dienstregeling gaat betekenen. Eind januari staakten leden van vakbond FNV ook al twee dagen, waardoor landelijk zo'n 40 procent van het openbaar vervoer (ov) uitviel. Deze keer sluit ook vakbond CNV zich aan bij de staking, waardoor de impact waarschijnlijk nog groter zal zijn.

Impact op reiziger

De vakbonden zelf verwachten dan ook dat er deze week geen enkele bus rijdt, zo lieten ze eerder weten. "Bij de vorige staking was de actiebereidheid al hoog en die zie je vaak toenemen gedurende de dagen", aldus een FNV-woordvoerder. "En nu komen de leden van CNV daar ook nog eens bij."
Op de website van de Utrechtse vervoerders Syntus Utrecht en U-OV staat dat ook zij verwachten dat de meeste bussen niet zullen gaan rijden. "Daarom adviseren we je om tijdens de staking ander vervoer te zoeken", waarschuwt Syntus mensen die van plan zijn gebruik te maken van het openbaar vervoer.
U-OV laat weten pas kort van te voren te kunnen zeggen hoe veel en welke ritten er uitvallen. "We doen ons uiterste best om de reisinformatie actueel te houden, maar de reisplanner zal deze dagen helaas minder betrouwbaar zijn." U-OV geeft daarom een negatief reisadvies af.

Inzet van de onderhandelingen

De staking die vandaag begint, werd eind januari door FNV en CNV aangekondigd nadat de werkgevers niet ingingen op een ultimatum dat de vakbonden hadden gesteld. Daarin eisten de bonden een nieuwe cao met een loonsverhoging gelijk aan de inflatie en bovenal minder werkdruk. Anders zouden ze het werk neerleggen.
De Vereniging van Werkgevers in het Openbaar Vervoer (VWOV) liet toen meteen al weten waarschijnlijk niet in te zullen gaan op het ultimatum. Vandaag zegt voorzitter Fred Kagie dat de werkgevers in het regionale ov niet willen onderhandelen met de vakbonden zolang de vijfdaagse staking duurt. Ook zou het laatste bod van tafel (waaronder 8 procent loonsverhoging) zijn.
"Als we opnieuw zouden gaan praten, beginnen de onderhandelingen helemaal opnieuw", aldus Kagie. Ook deed het VWOV een tegenultimatum: als de bonden over zouden gaan tot staking, zou daarmee ook het huidige cao-aanbod komen te vervallen.
Als het op een reizigersvriendelijke manier had gekund, hadden we dat allemaal graag gewild
Syntus-buschauffeur Ed Salome
Een woordvoerder van het CNV liet daarop weer weten het tegenultimatum van de werkgevers niet te kunnen accepteren. "Had er nog iets nieuws in dat voorstel gestaan, dan hadden we opnieuw een verkenning kunnen doen. Maar daarvan was geen sprake."

Bovengemiddeld of onacceptabel?

De onderhandelingen lijken zich daardoor in een impasse te bevinden. Aan de ene kant stellen de werkgevers dat het cao-voorstel dat nu op tafel ligt, bovengemiddeld hoog is: een loonsverhoging van 8 procent. "En bovendien bieden we ook nog een ouderenregeling die 2 procent kost en nog wat andere dingen, dus in totaal komen we op 11 procent uit", aldus Kagie.
Bij de vakbonden zijn ze het daar niet mee eens. Volgens Lutz Kressin van de FNV is de door de werkgevers voorgestelde loonsverhoging onvoldoende. "8 procent betekent een koopkrachtverlies van 10 procent, dus dat is dan nog steeds niet veel. Daarnaast wordt er weinig gedaan gedaan aan de werkdruk en dat willen we anders zien", zei hij eerder tegen RTV Utrecht.
Syntus-buschauffeur Ed Salome laat weten het vooral vervelend te vinden dat de reiziger de dupe wordt van de stakingen. "Als het op een reizigersvriendelijke manier had gekund, hadden we dat allemaal graag gewild", vertelt hij. Maar reizigersvriendelijke acties, bijvoorbeeld door mensen gratis mee te nemen, zijn volgens hem niet mogelijk. "Dan worden wij als buschauffeurs juist gekort. Het liefst heb ik dat er zo snel mogelijk een cao komt waarin iedereen zich kan vinden. Maar tot die tijd kunnen we niet anders dan ons op deze manier te laten horen."