Vakantiebeurs terug van weggeweest: budgetreizen, duurzaamheid en het Wie is de Mol-effect in Albanië

© ANP
Utrecht - De Vakantiebeurs in Utrecht, een begrip sinds 1970. Door corona waren er de afgelopen twee jaar geen fysieke edities, maar vandaag is de beurs terug van weggeweest. De reissector verzamelt zich de komende vier dagen in de Jaarbeurs om consumenten te inspireren met de laatste trends op vakantiegebied. Maar is er nog wel geld om op reis te gaan nu het leven steeds duurder wordt?
De vraag naar vakanties blijft in ieder geval hoog, merkt beursmanager Marleen Rompen op. Ook voor mensen die het minder breed hebben, is er genoeg aanbod op de beurs. "Bijvoorbeeld vakanties in eigen land, die tijdens de coronacrisis populairder zijn geworden. Zo is er een deel van de beurs ingericht met vakanties binnen de Benelux. Ook is er aandacht voor fiets- en wandelvakanties dichter bij huis", zegt Rompen. "Bezoekers kunnen hun vakantie zo luxe maken als ze zelf willen. Van een all-inclusive hotel in het buitenland tot een camping om de hoek."

Je op vakantie wanen

Bezoekers kunnen de komende dagen langs bij in totaal ruim 850 stands. Dat aantal is ongeveer hetzelfde als de laatste editie. Het thema dit jaar is 'In één dag de wereld rond'. "Daardoor is er ook voor iedere bezoeker wat wils. In totaal zijn er meer dan honderd landen vertegenwoordigd, verdeeld over alle continenten", zegt Rompen.
Er is één hal die bezoekers volgens Rompen zeker moeten bezoeken, die waar de Afrikaanse en Aziatische stands staan. "Niet alleen qua plekken om vakantie te vieren is dat gaaf, maar ik geniet als ik in die hal rondloop ook echt van de standhouders die uit die landen komen, de geuren en kleuren. Je waant je echt even op vakantie."
Hoeveel bezoekers er precies gaan komen, kan Rompen nog moeilijk inschatten. "Maar ik denk dat we richting de aantallen van 2019 gaan", zegt de beursmanager. Toen kwamen ruim 100.000 mensen op de beurs af.

Wie is de Mol-effect Albanië?

Reiskoepel ANVR, die ook op de Vakantiebeurs aanwezig is, merkt dat een aantal bestemmingen dit jaar erg in trek zijn. Turkije, Spanje en Griekenland zijn onverminderd populair. Uit onderzoek van de Vakantiebeurs zelf lijkt ook Albanië in trek. "We denken dat dat komt omdat daar vorig jaar Wie is de Mol? is opgenomen", legt Rompen uit, doelend op het populaire tv-spelprogramma van de AVROTROS.
De ANVR merkt bovendien dat duurzaamheid binnen de reissector steeds belangrijker is geworden. "De reisbranche en luchtvaartsector hebben de afgelopen jaren al vele miljoenen geïnvesteerd in het verduurzamen van vliegtuigen, hotels en bestemmingen. Nu is het ook aan ons om dit meer onder de aandacht van de consument te brengen en die te helpen om duurzame keuzes te maken", legt een woordvoerder uit. "Daar kan de Vakantiebeurs bij helpen."

Populariteit provincie Utrecht gedaald

Het aantal Nederlanders dat in eigen land op vakantie gaat stijgt licht in 2023 naar 13 procent, blijkt uit de resultaten van de Internationale Vakantiemonitor, een enquête die voorafgaand aan de beurs is gehouden. Ondervraagden uit het onderzoek geven aan dat flexibele voorwaarden, verblijf op een rustige plek en stijgende prijzen de belangrijkste factoren zijn bij het kiezen van een vakantiebestemming dit jaar.
Nederlanders die hun eerstvolgende vakantie eigen land willen doorbrengen, zijn veelal van plan om dit in Gelderland of Limburg te doen (beide 15 procent). Op de derde plaats staat Noord-Holland. De minste plannen worden gemaakt voor de provincies Groningen, Utrecht en Flevoland. Opvallend: Utrecht is het meest gedaald ten opzichte van april 2022.
De internationale bezoeker droomt vooral van langere vakanties en is vooralsnog niet van plan vakanties te schrappen. Van de ondervraagden geeft 80 procent aan een vakantieplan te hebben voor dit jaar. Een kwart geeft aan daadwerkelijk al een vakantie geboekt te hebben.

Duurzaamheid

Jos Vranken, algemeen directeur van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC): “We gaan in 2023 verder richting volledig herstel van het internationaal toerisme. Dat is positief nieuws voor de bestemming Nederland en de toeristische sector. Herstel in volume is echter niet ons primaire doel; NBTC zet in op duurzame ontwikkeling van toerisme."
Duurzaam herstel komt volgens Vranken bijvoorbeeld tot uitdrukking in een veranderende mix van bezoekers. "Gasten die bewust kiezen af te wijken van de massa, die duurzamer reizen, langer in Nederland verblijven en bijdragen aan de lokale economie. Het is nog te vroeg om een trend te signaleren maar de eerste uitkomsten van de Internationale Vakantiemonitor en prognose wijzen wel in die richting.”
De verwachting is dat ongeveer 6,4 miljoen Duitsers dit jaar in Nederland zullen verblijven voor vakantie of zakelijk bezoek. Duitsland is in 2023 het enige land dat qua aankomsten in Nederland boven het niveau van 2019 uitkomt. Aankomsten vanuit het Verenigd Koninkrijk blijven ten opzichte van andere Europese landen significant achter, min 25 procent ten opzichte van 2019. Vranken: “We zien dat mensen heel graag willen blijven reizen, de intentie om in 2023 op vakantie te gaan is hoog. Echter, inflatie, energieprijzen, het consumentenvertrouwen en corona, maken het lastiger te voorspellen of mensen hun vakantie intentie ook daadwerkelijk omzetten in een boeking."
Volgens beursmanager Rompen zijn er op de beurs ook voor mensen met een kleiner budget voldoende opties. "De beurs is er juist op gericht om voor iedereen wat te bieden", legt ze uit. "Je kunt bijvoorbeeld denken aan vakantie in Nederland, of aan een fiets- of wandelvakantie. Er is echt voor iedere prijsklasse wat wils."
De Vakantiebeurs duurt tot en met zondag.