Wennen aan nieuwe dienstregeling, maar wel 3 procent meer kans op zitplek: ’Dat is niet veel hè?’

Langere treinen
Bus

Personeelstekort
Belangrijkste wijzigingen busvervoer:
U-OV
• Ameide (gemeente Vijfheerenlanden) krijgt in de avonduren opnieuw een vaste buslijn. Lijn 90 rijdt daarmee zeven dagen per week één keer per uur tussen Ameide en busstation Vianen Lekbrug, waar lijn 90 een directe aansluiting geeft op lijn 85 van/naar Utrecht.
• Lijn 12 rijdt in Maarssen niet meer door de wijk Zandweg-Oostwaard. De reistijd tussen Maarssen-Dorp en Utrecht wordt hierdoor verkort. Op de nieuwe route stopt lijn 12 extra bij de nieuwe halte Sweserengseweg aan de oostelijke rand van Zandweg-Oostwaard. Bij drie haltes in Zandweg-Oostwaard die vervallen als gevolg van de routewijziging kunnen reizigers gebruik gaan maken van U-flex, een bus die op afroep rijdt en vooraf wordt besteld.
• Kasteel De Haar wordt in het weekend weer beter bereikbaar met de bus. Naast de bestaande lijn 127 gaat lijn 111 op zaterdag en zondag overdag elk half uur rijden. Lijn 111 biedt een rechtstreekse verbinding tussen station Vleuten en Kasteel De Haar. Deze wijziging is overigens al ingegaan vanaf mei vanwege de snelle groei van het aantal bezoekers van Kasteel De Haar.
• Op de Stadsbaan-Zuid wordt ter hoogte van de wijk Rijnvliet in Utrecht een nieuwe halte in gebruik genomen voor lijn 10 en 48. Rijnvliet krijgt hierdoor een betere verbinding met Leidsche Rijn Centrum.
• Door de werkzaamheden in Leidsche Rijn Centrum gaat lijn 28 richting Vleuterweide een langdurige omleiding rijden tussen NS station Leidsche Rijn en halte Korianderstraat. De halte Centrumboulevard vervalt daardoor in de richting van Vleuterweide.
• De bussen op lijn 41 tussen Wijk bij Duurstede en Utrecht gaan in de zomer- en kerstvakantie tijdens de ochtendspits minder vaak rijden en bedienen de haltes dan elke 10 minuten in plaats van elke 7,5 minuut.
• In Odijk wijzigt de route van lijn 43. Tussen halte Rijnseweg en Odijk-Zuid wordt voortaan via de Singel-Noord en Singel-West gereden, in plaats van via de Esdoorn en Sint Nicolaaslaan.
Syntus Utrecht
• In Wilnis en Mijdrecht gaan de bussen op lijnen 126 en 130 een kortere en dus snellere route rijden. Beide lijnen rijden vanaf Vinkeveen niet meer via Burgemeeste Padmosweg, maar via de Industrieweg en Mijdrechtse Dwarsweg naar Mijdrecht Centrum. Dit levert een reistijdwinst op van 5 minuten per rit.
• De bussen op lijn 121 gaan maandag t/m zaterdag rijden via de Burgemeester Padmosweg. Een nieuwe buslijn rijdt op zondag tussen Wilnis en Mijdrecht Centrum via de Burgemeester Padmosweg. Lijn 123 zal voortaan de hele dag naar Uithoorn doorrijden om het verlies an lijn 340 te compenseren.
• Een snelle busverbinding tussen Mijdrecht en het AMC. Lijn 126 zal vanaf de nieuwe dienstregeling bij het AMC gaan halteren.
• Station Abcoude zal bij wijze van proef van één jaar aangedaan worden met lijn 120 (Utrecht-Amsterdam Bijlmer Arena). De bediening van station Holendrecht komt daarmee te vervallen.
• Buslijn 123 zal voortaan doordeweeks de hele dag elk uur doorrijden naar Oudewater. Hiermee moet ook het grensgebied van de provincie Utrecht en Zuid-Holland beter met bereikbaar worden met het ov.
• Aangepaste dienstregeling van de Syntus-bussen op de NS-stations Woerden en Veenendaal-De Klomp om te zorgen voor een verbeterde aansluiting van en op de treinen.
• De route van Syntus lijn 17 (Amersfoort CS-Leusden) in Leusden-Noord wordt aangepast vanwege toekomstige woningbouw in de omgeving. De bussen stoppen voortaan bij de nieuwe halte bij de rotonde Ruige Velddreef/Zwarteweg.
• De route van buslijn 272 (Baarn-Soest-Utrecht Rijnsweerd-Utrecht Science Park) bij Soesterberg wordt gewijzigd. Voortaan wordt via de halte Soesterberg-West in plaats van de halte P+R Soesterberg gereden.