Flitsbezorgers in Utrecht blijven zoeken naar plek in de stad

Joost Claessens en Ibrahim Rahm van Gorillas
Joost Claessens en Ibrahim Rahm van Gorillas © RTV Utrecht
Utrecht - De opkomst van flitsbezorgers in Utrecht gaat met horten en stoten. Ze kampen met klachten van omwonenden en gedoe met bestemmingsplannen, tegelijkertijd zien de bestellingen in aantal en omvang toenemen. Hoe staan de flitsbezorgers er in Utrecht voor? "Het is wachten op juridische duidelijkheid."
Dat flitsbezorger Gorillas een uitnodiging stuurt om langs te komen bij de vestiging aan de Westerdijk is geen toeval. "Wat ons betreft is de vestiging aan de Westerdijk een schoolvoorbeeld van hoe flitsbezorging een plek in een woon-werkgebied kan krijgen." Het bedrijf heeft naar eigen zeggen na overleg met de buurt een aantal wijzigingen doorgevoerd en dat leidde tot de 'eerste vestiging van een flitsbezorger in een woon-werkwijk in één van de grote vier steden die een vergunning krijgt', aldus Gorillas.
Het filiaal van Gorillas in februari 2022.
Het filiaal van Gorillas in februari 2022. © RTV Utrecht / Anne-Marie Verhagen
Buurtbewoner Ronnie Pluk ziet ook dat Gorillas een aantal dingen 'keurig heeft aangepakt'. Het felle licht en de reclames aan de buitenkant hebben plaatsgemaakt voor lokale kunst, de bezorgfietsen die buiten stonden zijn naar binnen verplaatst en de bezorgers wachten niet meer buiten op de stoep. "De vele hardrijdende fietsers in de straat ervoer ik al niet echt als overlast", aldus Pluk. Hij runt een massagepraktijk aan huis, en heeft behoefte aan rust en stilte. "Praktisch vervelend is de aanvoer van spullen met vrachtauto's. Dan komt er toch een grote auto door kleine straat."
De gemeente heeft Gorillas een tijdelijke vergunning voor maximaal één jaar gegeven aan de Westerdijk, bij de andere vestiging aan de Gansstraat handelt de bezorgdienst volgens de gemeente in strijd met het bestemmingsplan, over de toekomst van die locatie volgen nog gesprekken.

7 locaties, 2 vergunningen

De andere flitsbezorgdiensten in Utrecht, Getir en Flink, zitten in een soortgelijke situatie. Flink moest al een locatie aan de Amsterdamsestraatweg sluiten en voert een juridische procedure tegen de gemeente. Ook over de darkstore aan de Nobelstraat moet de rechtbank zich buigen. Voor een derde locatie, buiten de stad, kreeg Flink wel een vergunning. Getir heeft een tijdelijk vergunningsaanvraag gedaan voor locaties aan het Wolvenplein en de Beneluxlaan, die zijn nog in behandeling. Hieronder zie je een overzicht van de huidige flitsbezorgers in Utrecht.
De belangrijkste vraag die de rechter moet beantwoorden: wat zijn flitsbezorgers eigenlijk? Moet je de winkels zien als detailhandel en hebben ze dus recht op een plek in winkelstraten of zijn het distributiecentra die op een bedrijventerrein horen? Voorlopige uitspraken zijn tot nu toe niet eenduidig, dus weten gemeenten en de flitsbezorgers niet waar ze aan toe zijn.
Dat de gemeente worstelt met de plek die flitsbezorgers innemen is volstrekt logisch, zegt Stefan de Bruijn van Flink. "Flitsbezorging is een relatief nieuw fenomeen waarmee in bestemmingsplannen geen rekening mee is gehouden." De juridische procedures moeten vooral duidelijkheid geven, zegt De Bruijn. "Wij vinden het belangrijk dat bij de Raad van State en de rechtbank een uitspraak komt over wat flitsbezorging nou precies is, zodat we allemaal weten waar we aan toe zijn."
Ook Flink heeft verbeteringen doorgevoerd volgens De Bruijn. Vooral de aanlevering van producten bij darkstores is efficiënter geworden, waardoor minder vrachtwagens op een dag laden en lossen. Een kritische buurtbewoner van de Nobelstraat zegt nog steeds last te hebben van de bezorgingen. "Laatst stond er een vrachtwagen te wachten bij het Lucasbolwerk, een op de stoep en een op de straat. Ze sloten de hele Nobelstraat af."
Een beetje overlast hoort ook in de binnenstad.
Ronnie Pluk, buurtbewoner Gorillas
Wel ziet ze dat het rustiger is bij de ingang voor bezorgers aan de Nobeldwarsstraat, aan de achterkant van de darkstore. De fietsen zijn naar binnen verplaatst en er hangen minder bezorgers buiten. Volgens haar heeft Flink nog nooit contact gezocht met buurtbewoners die overlast ervaren.
Dat contact heeft Gorillas met de buurt rond de Westerdijk wel, bevestigt buurtbewoner Pluk. Van hem hoeft de flitsbezorger niet te blijven, maar hij kan er inmiddels goed mee leven. "Een beetje overlast hoort ook bij de binnenstad."
Na overleg met de buurt kwam Gorillas tot een aantal verbeterpunten aan de Westerdijk, vertelt adjunct-directeur Claessens. Behalve het verplaatsen van de fietsen naar binnen heeft ook Gorillas het aantal leveringen verminderd, gemiddeld komt nog vier keer per dag een vrachtwagen voorrijden. "Dat gebeurt niet meer voor 08.00 uur 's ochtends doordeweeks en 10.00 uur in het weekend."
"We hebben ook gewerkt aan de veiligheid op straat", zegt Claessens. Alle bezorgers van Gorillas krijgen een veiligheidstraining.

Plaats in de stad

Dat Gorillas aan de Westerdijk zo'n opgeruimd pand heeft, komt ook door de ruimte. Aan de Gansstraat is minder ruimte, een omwonende vindt het ondanks de goede bedoelingen van Gorillas nog steeds vaak een troep. Vooral door de lege karren van leveranciers voor de deur. Ook is het volgens hem vaak chaotisch tijdens de leveringen. "Het pas hier gewoon niet", vat de man het probleem samen.
Volgens omwonenden die overlast ervaren passen flitsbezorgers niet in drukke woon- en winkelgebieden. Dat gaat er bij Flink en Gorillas niet in. Zij geloven dat het wel kan. Bovendien zien beide flitsbezorgers een toename in de vraag en bestellen gebruikers ook steeds meer boodschappen per bestelling.
Claessens van Gorillas denkt dat zijn bedrijf de manier heeft gevonden om samen met de buurt tot een passende oplossing te komen. "Gesprekken met buren en de gemeente is de basis. Als je nieuw bent in een buurt stel je je voor en vertel je wat je komt doen. Dat proces zijn we nu doorheen aan het gaan."