Onrust onder bewoners Utrechts woonzorgcentrum blijft, ook nu de verbouwing is afgerond

Woonzorgcentrum Zuylenstede in de Utrechtse wijk Overvecht
Woonzorgcentrum Zuylenstede in de Utrechtse wijk Overvecht © RTV Utrecht / Iris Tasseron
Utrecht - Bewoners in de aanleunwoningen van het woonzorgcentrum Zuylenstede maken zich grote zorgen over de veiligheid in het pand. Gangdeuren functioneren niet naar behoren, één van de twee liften is al maanden stuk en er is geen brancardlift in hun vleugel.
De flat is deze maand feestelijk heropend na een grondige renovatie van zo'n anderhalf jaar. De geluidsoverlast van die verbouwing was zo enorm dat bewoners aan de bel trokken bij RTV Utrecht en nu melden bewoners zich weer. De eigenaar erkent dat er nog wat losse eindjes zijn, maar er wordt hard aan gewerkt.
Die geluidsoverlast is wel voorbij, maar volgens de bewoners zijn er veel andere zorgen die niet worden opgepakt door de leiding. Zo stond onlangs ambulancepersoneel vast op de tweede verdieping met een patiënt op een brancard. Ze konden niet bij de brancardlift komen zonder sleutel. Carina van Aarle zag het gebeuren. "Gelukkig was er iemand van de wijkverpleging en die had wel een sleutel." Van Aarle is zelf nog heel fit. Zij kan nog met de trap. Ze wil laten zien wat er nog meer mis is in de flat. "Pas op hoor, ik heb iets tussen de deur gelegd, omdat die niet goed werkt."
Locatiemanager Sjanie Koedoot herkent dit incident niet. "Er is altijd een sleutel beschikbaar voor ambulancepersoneel en de brandweer." Koedoot laat het vernieuwde restaurant zien. "Let niet op het plafond, dat moet nog afgemaakt worden en ook de verlichting moet nog in orde worden gebracht." Verder ziet de ruimte er als nieuw uit.

Renovatie was hard nodig

Volgens Koedoot was de verbouwing hard nodig. "Het verouderde pand moest toekomstbestendig en verduurzaamd worden en dat was voor ons als zorgcentrum Vecht en IJssel niet te betalen dus zijn we op zoek gegaan naar andere constructies, zodat de locatie niet gesloten hoefde te worden." Vecht en IJssel ging in zee met Estea, een vastgoedbedrijf dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling van zorgvastgoed. Petra van de Fliert van Estea. "Wij hebben Vecht en IJssel gevraagd het verhuisplan op zich te nemen, omdat Vecht en IJssel de bewoners persoonlijk kent." Daarmee werd het zorgcentrum Vecht en IJssel ook verantwoordelijk voor de communicatie en informatie richting de bewoners in de aanleunwoningen. "Normaal gesproken zou dat niet zo zijn, omdat het gaat om zelfstandige bewoners die huren van eigenaar Estea", zegt Koedoot.
Ze zijn met deze renovatie één ding vergeten, het zijn oude mensen die hier wonen
Wim de Rijk, bewoner
Bij de lift staat een vrouw met een rollator om zich heen te kijken. Ze wil naar beneden, maar één lift is al maanden stuk en nu is de tweede ook kapot. Ze wil naar de zorgafdeling gaan waar ook nog liften zijn, maar de deur wil niet open. Van Aarle wil haar helpen, houdt de tag tegen de sensor aan en rukt tegelijkertijd aan de deur. Er gebeurt niets. Het trekken aan de deur maakt zoveel lawaai dat mensen aan de kant van de zorgafdeling aan komen lopen en de deur van die kant openen. De vrouw is opgelucht. Van Aarle maakt zich boos over dit soort incidenten. "Al drie maanden is één lift kapot en nu die ander ook. Dat duurt veel te lang. Ik maak mij echt zorgen om de mensen hier."

Bewoners voelen zich niet gehoord

Locatiemanager Koedoot: "Ik vind het wel vervelend dat mensen zich niet gehoord voelen, want ik heb een opendeurbeleid." Tijdens de verbouwing en ook nu nog is Astrid Baars de klachten coördinator. "Qua communicatie is het volgens mij goed gegaan. We hebben nieuwsbrieven verstuurd, bijeenkomsten georganiseerd en ik heb persoonlijke gesprekken gevoerd over de wensen van de bewoners in hun eigen flat en er is altijd een fysiek aanspreekpunt voor vragen." Ze merkt op dat veel mensen ook wèl tevreden zijn over de klachtenafhandelingen. "We zijn met alle bewoners persoonlijk het gesprek aangegaan en de middelen die ik had heb ik aangeboden, zoals gehoorbeschermers vanwege de geluidsoverlast tijdens de verbouwing. Veel mensen waren daar toch heel blij mee."
Volgens de bewoners is meer aan de hand. Van Aarle belt aan bij Wim de Rijk bij wie ze geregeld even langsgaat. Na de renovatie van de woning van De Rijk is een kast verdwenen. "Die kast zouden ze terugbrengen, maar daar zit ik nog steeds op te wachten", zegt De Rijk. In mei van dit jaar kon hij alweer terug naar zijn huisje, maar daar kwam hij nog meer verassingen tegen. "De keuken is vernieuwd, maar de kastjes zijn zo hoog opgehangen dan ik niet bij de bovenste plank kan."
Het stoort de bewoners dat afspraken niet worden nagekomen. Zo zouden na de renovatie gordijnen en lampen worden teruggehangen. Bij Wim de Rijk liggen de gordijnen al sinds mei op een stoel in zijn woonkamer. "Ze zouden vandaag komen, maar ik heb ze nog niet gezien. Weet je, ze zijn met deze renovatie één ding vergeten, het zijn oude mensen die hier wonen."
Vecht en IJssel zegt in samenspraak met een bewonerscommissie een sociaal plan en een renovatieplan te hebben opgesteld dat is goedgekeurd door de bewoners. Die bewonerscommissie bestaat niet meer.

Losse eindjes

Koedoot betreurt het dat veel bewoners nog zitten te wachten op die losse eindjes. "Dat nu niet alles even snel wordt opgelost heeft te maken met het tekort aan mensen door de zomervakantie en het tekort aan arbeidskrachten. Maar we doen er alles aan het snel op te lossen." De liften doen het inmiddels weer allebei. "We hadden leveringsproblemen met onderdelen voor de lift, maar nu doen ze het weer."
De nieuwe deuren in de woningen roepen overigens ook wat vragen op. Bewoner De Rijk: "Het spionnetje in de deur zit veel te hoog." Van Aarle vult aan. "Ik heb een trapje bij de deur staan." Aan de onderkant van de deur komt een streep licht naar binnen door een kier van zo'n twee centimeter. Van Aarle lacht en zegt: "Ja, dat schijnt voor de ventilatie te zijn, maar er komt veel stof en tocht doorheen." Vecht en IJssel laat weten dat het toch niet om ventilatie gaat. "Er zit een speciale dorpel onder deze deur die toegankelijker is voor een rolstoel. Het is een halfronde dorpel. Deze geeft het beeld dat er een spleet onder de deur zit, maar in werkelijkheid is dat niet zo."
Eigenaar Estea is verantwoordelijk voor de verbouwing. Van de Fliert: "Dat spionnetje had ik ook graag op één meter zestig gezien, maar dat is een standaard maat en kan ik niet meer veranderen." Waarom de kier onder de deur zo groot is weet ze niet, maar waarschijnlijk heeft dat met de brandvoorschriften te maken.
Van Aarle blijft intussen de locatiemanager lastig vallen met alle zaken die nog moeten worden gerepareerd in de gangen, maar ook in haar eigen woning. De wifi-kabel is kapot door de verbouwing, een lamp is nog niet teruggehangen en het slot op haar raam is stuk. Juli dit jaar heeft ze dit doorgegeven en nog steeds heeft ze geen antwoord." Daarnaast zou ze graag zien dat op elke verdieping een ontruimingsplan hangt. "Alleen op de zevende verdieping hangt er een, maar die is nog van voor de verbouwing."
Beide bewoners zijn wel naar de feestelijke opening geweest. Van Aarle: "Wel jammer dat ze toen niet even hun excuses hebben aangeboden voor alle overlast." Locatiemanager Koedoot heeft er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. "We hebben nu wel mensen kunnen vinden die die laatste klusjes kunnen doen."