UU onderzocht maatschappelijke impact voetbalclubs, FC Utrecht: ‘We mogen trots zijn!’

FC Utrecht zet zich ook in voor (eenzame) ouderen.
FC Utrecht zet zich ook in voor (eenzame) ouderen. © FC Utrecht
Utrecht - De Universiteit Utrecht heeft, in samenwerking met de Eredivisie, achttien Nederlandse voetbalclubs onderzocht op de maatschappelijke impact die zij hebben. Uit één van de conclusies blijkt dat FC Utrecht bovengemiddeld scoort wat betreft het aantal fulltime banen dat het heeft voor maatschappelijke projecten.
Gisteren werd in de Domstad het Impactrapport Maatschappelijke Projecten Eredivisie 2021/2022 gepresenteerd. Het rapport biedt een volledig overzicht van alle sociaal-maatschappelijke activiteiten in de huidige Eredivisie.
Het onderzoek moet vooral uitstralen dat de hoogste competitie van ons land niet alleen een sportieve, maar vooral een maatschappelijke waarde heeft. "De clubs maken de slogan ‘Meer dan voetbal’ op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen zeker waar", vindt Jan-Willem van der Roest, projectleider van het onderzoek.

Iets terug doen

Nynke Bakker, manager FC Utrecht Maatschappelijk, is trots op de resultaten van het onderzoek. "Ik denk dat we het aardig doen, we mogen best trots zijn. Maar voor mij is dit geen competitie. We kijken vooral op welke manier we als club iets terug kunnen geven aan de Utrechtse samenleving."
'Draag die band!', 'U4U' en 'Laat je lichtje schijnen' zijn enkele van de vele maatschappelijke projecten die er vanuit de club gerealiseerd worden. Het aantal fulltime banen dat hiervoor beschikbaar is, staat op 5,8. Daarmee staat FC Utrecht op een vierde plek.

Vertekend beeld

Ook werd er gekeken naar de betrokken selectiespelers bij dergelijke initiatieven. In het seizoen '21/’22 ontvingen zeven clubs honderd uur aan inzet van spelers van het eerste mannenelftal. Utrecht staat in dat rijtje twaalfde met 27 uur.
Een vertekend beeld, volgens Bakker. "Bij ons was die inzet, vanwege coronamaatregelen, beperkt. Terwijl we hier in het verleden juist in uitblonken. In een 'normaal' seizoen kruipen wij ook richting die honderd. Daarnaast hebben wij de digitale inzet van spelers, in tegenstelling tot andere clubs, niet meegerekend."

Echte impact

Wat Van der Roest aan Utrecht opvalt, is dat de club alle maatschappelijke activiteiten vanuit de club zelf initieert. "Waar veel clubs dat doen vanuit een stichting of foundation hebben zij het verankerd in hun eigen organisatie."
De projectleider zal ook de komende twee jaar nog op FC Utrecht en de andere zeventien clubs gefocust zijn. "Het rapport wat er nu ligt keek vooral naar het aantal deelnemers en projecten. Voor de toekomst willen we nog duidelijker die échte impact in beeld brengen."

Enkele belangrijke inzichten uit het onderzoek:

• 474.476 personen namen gedurende seizoen '21/’22 deel aan één of meerdere van de 153 maatschappelijke projecten van de eredivisieclubs.

• Spelers hebben zich in seizoen '21/’22 ruim duizend uur ingezet voor maatschappelijke projecten.

• De achttien eredivisieclubs gaven samen ruim €4,6 miljoen uit, exclusief bijbehorende personeelskosten, aan maatschappelijke projecten in seizoen '21/’22.

• 47% van de Nederlanders vond de Eredivisie in seizoen '21/’22 maatschappelijk betrokken. Dit is een stijging van 8% ten opzichte van het begin van het seizoen.