Jaarbeurs moet ambitieuze bouwplannen aanpassen: 'Niet langer haalbaar'

Het park op de hallen gaat niet door.
Het park op de hallen gaat niet door. © Jaarbeurs
Utrecht - Jaarbeurs in Utrecht past zijn grote bouwplannen noodgedwongen aan vanwege de huidige economische omstandigheden. Een dakpark en een laden en lossenstraat ín het complex zijn geschrapt. "Er is sprake van sterke inflatie, zeer hoge energieprijzen en fors stijgende bouw- en financieringskosten", licht directeur Jeroen van Hooff toe. Ook wijst hij op marktveranderingen in de event- en beurswereld, waarbij andere eisen worden gesteld aan de flexibiliteit en inrichting van de hallen.
Eind 2019, vlak voor de coronacrisis, presenteerde Jaarbeurs een ambitieus nieuw ontwerp voor de hallen en het omringende gebied. Er werd gerept over 'een nieuw icoon voor Nederland, of zelfs Europa' en over een 'stadsoase'. Aan de tekentafel was ook nagedacht over het terrein eromheen: woningbouw, horeca, een theater en misschien zelfs een concerthal. Het plan zou 300 miljoen euro kosten. Een nieuwe raming is nog niet bekend.

Geen park, geen inpandige logistieke straat

Zeker twee onderdelen uit het plan worden uit kostenoogpunt losgelaten: een groen park op het dak van de hallen en het creëren van een deels verdiepte, inpandige logistieke straat door het Jaarbeurscomplex. Dit heeft consequenties voor de nieuwe wijk Beurskwartier. De gemeente zegt nog te studeren op mogelijke oplossingen.
"Hoe logisch de redenen ook zijn, is het ontzettend jammer dat Jaarbeurs de bouwplannen moet herijken", reageert wethouder Eelco Eerenberg. "We blijven uiteraard in gesprek met de Jaarbeurs over de nieuwe plannen en hoe deze bijdragen aan een fysieke en sociale verbetering van de stad."

Nieuw plan

Jaarbeurs is nog druk bezig met het aanpassen van de plannen. Sleutelwoorden: modulair bouwen, duurzaamheid en haalbaarheid. De bestaande hallen aan de zuidzijde van de Jaarbeursboulevard moeten op termijn een 'upgrade' ondergaan. Sloop en nieuwbouw zijn daarmee van de baan.
Maar de aandacht gaat allereerst uit naar alternatieven voor de Prins van Oranjehal, die samen met parkeerplaatsen wordt overgedragen aan de gemeente Utrecht voor de ontwikkeling van de wijk Beurskwartier. De hal zal circulair worden gesloopt of op een andere locatie hergebruikt worden, maar dat gebeurt later dan gepland.
Jaarbeurs heeft de gemeente namelijk verzocht om nog een half jaar gebruik te kunnen maken van de Prins van Oranjehal, om een deel van de beurzen en evenementen die in coronaperiode niet konden plaatsvinden, te kunnen huisvesten. Daarom is een tijdelijke huurovereenkomst gesloten. In de tweede helft van 2023 zal de hal alsnog worden ontmanteld. Daarna wordt het terrein - net als parkeerterrein P1 en delen van P3 - bouwrijp gemaakt voor de realisatie van Beurskwartier 1.

Jaarbeursboulevard aantrekkelijker

Ook het aantrekkelijker maken van de Jaarbeursboulevard, de verbinding tussen Transwijk en het centrum, is een speerpunt in de nieuwe plannen. “De Jaarbeursboulevard vormt de spreekwoordelijke ‘ruggengraat’ van de wijk: de hoofdroute van het station naar de beurs en achterliggende wijken en die verdient aandacht”, aldus Van Hooff.
De komende periode zal gebruikt worden om de plannen stapsgewijs verder uit te werken. Geïnteresseerden kunnen de ontwikkelingen online volgen.