Proef op de som op de Caravanbeurs: 'De caravan achter een elektrische auto kan niet op de bonnefooi'

Met een elektrische auto een caravan trekken is een uitdaging
Met een elektrische auto een caravan trekken is een uitdaging © RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Utrecht - De jaarbeurs in Utrecht is deze week opnieuw de plek waar kamperend Nederland samenkomt. De nieuwste caravans, campers en tenten worden er geshowd. De beurs staat dit jaar in het teken van duurzame innovaties. Met bijvoorbeeld elektrische campers. Ook de BOVAG heeft een stand, zij promoten de caravanvakantie met een elektrische auto.
Op een binnenterrein van het Jaarbeurscomplex kan je proefrijden. Wij namen al eerder de proef op de som en maakten een rit van zo'n zestig kilometer. Die leidde deels over de snelweg, deels over provinciale wegen en deels door de stad. De proefrit begint in Hillegom en eindigt op het terrein van de Jaarbeurs in Utrecht. We zijn op pad met Jill Conrad van de BOVAG. "We willen laten zien dat het mogelijk is om een caravanvakantie met een elektrische auto te houden naar Zuid-Frankrijk of Duitsland."
Als we op weg gaan is de accu niet vol, we zullen onderweg moeten bijladen. Conrad is tevreden over het comfort van de combinatie. "Het beweegt iets meer dan normaal, maar het rijdt nog steeds wel soepel." Vlak voor Schiphol rijden we een parkeerplaats langs de snelweg op en zetten de combinatie naast een laadpaal. Het laadstation is redelijk krap en het is druk, per laan zijn er twee laadpalen, maar wij hebben met onze lange combinatie een complete laan nodig. De stekker moet aan de linkerkant in onze auto, maar de paal staat rechts. De kabel is te kort. Andere plekken zijn voor ons niet beschikbaar. Bovendien is het achteruit rijden met een lange caravan op een krap laadstation niet echt een optie.

Parkeerplaats Breukelen

We besluiten door te rijden naar het volgende laadstation. Langs de snelweg is dat bij Breukelen. Als we wegrijden, geeft de boordcomputer aan dat de accu nog ruim 80 km rijden kan, naar Breukelen is zo'n 37 km. De boordcomputer houdt echter geen rekening met de caravan. Elke 10 echte kilometers loopt de actieradius met meer dan 20 kilometer terug. Het wordt dus spannend of we Breukelen kunnen halen. We nemen het zekere voor het onzekere en gaan er bij het Amsterdamse AMC af, en zoeken een laadstation weg van de snelweg.
Het laat zien dat de actieradius van een elektrische auto fors lager wordt, met een caravan erachter. Bovendien is niet elke elektrische auto in staat om een caravan te trekken, hij moet voldoende trekkracht hebben. Conrad benadrukt dat je niet op de bonnefooi kan gaan rijden met een elektrische auto met caravan. "Een goede voorbereiding is heel belangrijk. Denk aan het uitstippelen van de route, het uitkiezen van de juiste laadmomenten, zorg voor een plan b als je moet uitwijken naar een ander laadstation", zegt ze. "Maar zorg ook voor genoeg laadpassen voor in het buitenland. En kijk of de trekkracht van de auto het aankan." Na een half uur laden is de accu weer zo goed als vol, en kunnen we het laatste stuk naar de Jaarbeurs afleggen.
De conclusie is dan ook dat het inderdaad mogelijk is om op vakantie te gaan met een caravan achter een elektrische auto. Maar dat betekent wel dat je een stuk minder flexibel bent dan met een auto op diesel of benzine. Bovendien is de actieradius van de auto minder dan de helft van een auto die rijdt op benzine, en dat betekent dat je onderweg relatief vaak aan de laadpaal moet.