UMC Utrecht start met eigen hulplijn voor personeel met geldzorgen: 'Zien dat het nodig is'

© UMC Utrecht
Utrecht - De hoge inflatie van dit moment zorgt ervoor dat veel mensen moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen. Dat merkten ze ook bij het Universitair Medisch Centrum (UMC Utrecht), en daarom hebben ze een financiële hulplijn opgezet waar ziekenhuispersoneel terecht kan voor advies over geldzaken.
"Wij zien dat veel collega's zich zorgen maken over de hoge energieprijzen en alle andere prijsstijgingen", zegt woordvoerder Mieke Plaschek. "Daar wilden wij wat aan doen. Want het heeft ook invloed op je werk als je je zorgen maakt. En we vinden het natuurlijk belangrijk om onze mensen te helpen als dat nodig is."
Daarom besloot het UMC zelf een hulplijn op te zetten, naast alle financiële hulplijnen die al bestaan bij bijvoorbeeld gemeenten. "Maar dat is tegelijkertijd ook het probleem. Mensen zien door de bomen het bos niet meer, weten niet waar ze terecht kunnen", legt Plaschek uit. "Daarom hebben we gezegd: laten we nu zorgen dat er voor onze eigen mensen in ieder geval één aanspreekpunt is, waar zij terecht kunnen met al hun vragen."

Snel schakelen belangrijk

Het ziekenhuis wilde zo snel mogelijk beginnen met de hulplijn. Daarom is besloten dit nu alleen voor het eigen personeel te doen, in plaats van bijvoorbeeld voor de hele zorgsector in samenwerking met andere ziekenhuizen. "Dat zou natuurlijk ook heel mooi zijn. Maar daar zou veel meer tijd in gaan zitten, terwijl we met een urgent probleem te maken hebben. Nu al hoor je dat mensen het eind van de maand niet halen, dus snel schakelen was belangrijk."
En dat is ook gebeurd, want de hulplijn is volgens Plaschek in minder dan een week op poten gezet. "Vorige week kwamen we met het idee, sinds dinsdag is het nummer te bereiken. En we merken nu al dat mensen bellen, dus we zien wel dat het echt nodig is."

Deskundig en onafhankelijk advies

Personeel dat belt naar de hulplijn krijgt iemand aan de lijn van een bureau dat gespecialiseerd is in financieel advies. "Iemand die weet welke landelijke, regionale of gemeentelijke regelingen er zijn. Maar ook op de hoogte is van onze eigen regelingen, bijvoorbeeld via het personeelsfonds. En bij dit soort ingewikkelde problemen is het fijn om een deskundig, onafhankelijk iemand aan de lijn te krijgen."
Wat voor advies krijg je dan als je belt? Dat kan volgens Plaschek van alles zijn. "Die mensen van de hulplijn gaan gewoon in gesprek met de bellers, om eerst te achterhalen waar de zorgen precies liggen. Daarna wordt gekeken hoe we je kunnen helpen. Zijn er regelingen waarvan je gebruik kunt maken? Kunnen wij helpen met het invullen van formulieren? Kunnen we je bij ernstige, directe problemen misschien een lening of een gift geven?", somt ze op. "Of gaat het om andere aspecten, bijvoorbeeld dat mensen mentale of psychische problemen hebben door alle geldzorgen. Ook daar kunnen we wellicht bij helpen."