Utrecht stopt met elektrische deelscooters: 'Geen meerwaarde'

Deelfiets en deelscooter.
Deelfiets en deelscooter. © TIER Mobility
Utrecht - De gemeente Utrecht gaat niet verder met de elektrische deelscooters van Tier. De vergunning had een looptijd van anderhalf jaar om te onderzoeken wat de meerwaarde zou zijn van het vervoersmiddel. Dat blijkt tegen te vallen.
Gebruikers rijden ongeveer 3,7 kilometer met de deelscooters, net zoveel als met de elektrische deelfiets. Ook worden beide voertuigen even lang gebruikt. Verder speelt mee dat dat de scooters niet buiten de gemeente geparkeerd mogen worden en veel ruimte in beslag nemen. De vergunning wordt niet verlengd en het aantal deelbromfietsen in de stad zal tot eind november geleidelijk afnemen. Gebruikers worden via de Tier-app verder geïnformeerd.
Volgens Utrecht hebben de deelscooters waarschijnlijk wel meerwaarde als ze tussen gemeenten gebruikt kunnen worden. Er zijn inmiddels gesprekken gaande over de mogelijkheden van regionaal deelvervoer.

500 extra deelfietsen

Over de elektrische deelfietsen, die nu ook in de binnenstad geparkeerd kunnen worden, is de gemeente wel enthousiast. Daarom wordt het aantal verhoogd van 500 naar 1000. Ook de elektrische deelbakfiets doet het "relatief goed". De concessie is daarom met een jaar verlengd.
Utrecht heeft grote plannen met deelvervoer. In 2030 moet het voor inwoners vanzelfsprekender zijn dan autobezit, stelt wethouder Lot van Hooijdonk. “Door te delen daalt het aantal geparkeerde auto’s en het aantal autoritten in de stad en daarmee zorgen we voor meer ruimte voor groen, voor spelende kinderen en meer ruimte om elkaar op straat te ontmoeten. En door e-deelfietsen en e-deelbakfietsen slim in de stad te plaatsen stimuleren we actieve, gezonde vervoerswijzen. Deelauto’s zijn bovendien over het algemeen schoner en autodelers rijden minder. Daarmee draagt delen bij aan schonere lucht en het tegengaan van klimaatverandering."
De gemeente wil wel de regie behouden over het plaatsen van deelvervoer in de openbare ruimte. "Zo voorkomen we overlast doordat elektrische deelfietsen en - bromfietsen niet lukraak in de stad geparkeerd worden."