Utrechtse politiek worstelt met flitsbezorgers

© Flink
Utrecht - De gemeenteraad boog zich vandaag over de toekomst van flitsbezorgers in Utrecht. Dit nieuwe fenomeen zorgt op diverse plekken voor flinke overlast. Als er één ding duidelijk wordt tijdens het raadsdebat is dat geen enkele partij een pasklare oplossing heeft. Een grote meerderheid van de raad wil dat de gemeente ingrijpt en dat er regels moeten komen, maar welke?
Sinds twee jaar kent de stad een aantal bedrijven die binnen recordtijd boodschappen aan huis leveren. Bedrijven als Gorrilas, Getir en Flink leveren artikelen die je ook in de supermarkt kopen kan. Bestaande supermarkten als Picnic en Albert Heijn, leveren ook aan huis, maar doen er ettelijke uren of zelfs soms dagen over om die boodschappen bij de consument in de koelkast te krijgen, de flitsbezorgers garanderen dat zij het in ongeveer 10 minuten na de bestelling doen.
De nieuwe bedrijven zijn vooral neergestreken in woonwijken, in leegstaande bedrijfs- of winkelpanden. En daar zorgen ze voor overlast. En die overlast is heel divers. Gevels worden dichtgeplakt, zodat het niet op een winkel lijkt. De bedrijven kom zo aan hun naam ‘darkstore’, donkere winkel.

Nachtrust

Andere overlast die ervaren wordt, is de bevoorrading, sommige darkstores ontvangen zeven grote vrachtwagens per dag. De ‘riders’, de bezorgers van de flitsbezorgers zorgen ook voor overlast, hun fietsen of scooters staan soms schots en scheef op de stoep. Ook maken ze lawaai. Omdat de flitsbezorgers tot laat in de avond actief zijn, klagen omwonenden over het verstoren van hun nachtrust.
Een volgend punt van zorg is de verkeersveiligheid, de riders houden zich niet altijd even goed aan de verkeersregels, wat wordt ingegeven door de wens om binnen tien minuten bij de klant te zijn. Tenslotte zijn er nog partijen in de raad die zich zorgen maken over de arbeidsvoorwaarden van de werknemers van de bedrijven.
In het commissiedebat van vandaag kwamen al die punten aan bod. En niemand heeft een pasklaar antwoord op alle vragen. Wethouder Susanne Schilderman (D66) legde uit dat de problematiek weerbarstig is. Flitsbezorgers vallen niet onder detailhandel, maar onder distributie, en daar gelden andere regels voor dan voor detailhandel, onder andere als het gaat om sluitingstijden. De wethouder gaf aan dat veel darkstores op plekken zitten die in strijd zijn met het bestemmingsplan, daar wordt nu een oplossing voor gezocht. Eén darkstore is al gesloten.

Warme pizza

GroenLinks vindt flitsbezorgers niet stroken met een leefbare stad en ziet deze uitwas van het kapitalisme liever verdwijnen, maar de partij wil ze toch niet verbieden. Andere partijen willen oplossingen voor de overlast. Zo zouden ze bijvoorbeeld om negen uur de deuren moeten sluiten, vindt de Partij voor de Dieren. VOLT werpt daar tegen in dat het dan gek is dat je om tien ’s avonds wel een warme pizza kan laten bezorgen, maar dat een diepvriespizza niet mag. En dat vindt de partij gek.
VOLT pleit daarom voor aparte en specifieke regels voor flitsbedrijven. Maar daar heeft D66 dan weer moeite mee. Want wat nu als een bestaande supermarkt gaat samenwerken met een flitsbedrijf, is dan de Jumbo nog een supermarkt, of valt die dan onder de regels van de flitsbedrijven? En zo was er voor elke oplossing weer een nieuw probleem te bedenken.

Verkeersveiligheid

Een ander dilemma is de vestigingsplaats, moet dat midden in een woonwijk, wat overlast voor bewoners veroorzaakt, of moet dat op een bedrijventerrein? In dat laatste geval gaan de riders nog harder rijden om de tien minutengrens te halen. En dat zorgt voor meer verkeersonveiligheid.
De bal ligt nu bij wethouder Schilderman, alle ogen van de raad zijn op haar gericht, zij moet met een goed en werkbaar voorstel komen, voor een bedrijfstak die we drie jaar geleden nog niet kenden, maar die nu al niet meer weg te denken is uit het Utrechtse straatbeeld.