Treinstaking leidt tot begrip, maar ook verwarring: 'Het voelt als de eerste dagen corona'

© ANP
Utrecht - Een bizar beeld, vandaag op het anders zo drukke Utrecht Centraal. Normaal is het een wirwar van reizigers, nu is de stationshal praktisch leeg. Dat is op andere stations in Nederland niet anders, want door de NS-staking ligt het complete spoorverkeer op z'n gat. En dat leidt tot alternatieve vervoersmethodes onder reizigers en tegelijk ook tot uitleg bij de NS.
Zo goed als alle reizigers die vandaag wel op Utrecht Centraal waren, wisten van de stakingen en regelden vervangend vervoer. Want met de trein door Nederland gaan, is geen optie. Eén van de uitzonderingen is de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen, maar die valt onder supervisie van Connexxion en niet van NS.
Ondanks dat er online wat onduidelijkheid was (volgens reisplanner 9292 gingen er vandaag wél treinen vanuit Utrecht naar steden als Frankfurt en Köln), vertrekt vandaag ook geen enkele trein vanuit de Domstad naar een Europese bestemming.

Onvrede

De stakingen hebben alles te maken met onvrede onder het spoorpersoneel. Zij eisen al lange tijd een nieuwe cao. Vakbonden als FNV Spoor gingen eerder al in gesprek met de NS, maar tot een akkoord kwam het nooit. Reiziger Nard heeft begrip voor de staking. "Ik merk al jarenlang dat mensen bij de NS ontevreden zijn. Ik heb met conducteurs te maken gehad die mopperen op hun bedrijf. Als medewerkers dat openlijk gaan doen op hun bedrijf, en het dus niet binnenskamers houden, dan is het wel erg denk ik."
Reacties onder reizigers op Utrecht Centraal.
Ook op de dag van de stakingen in en rondom Utrecht heerst er veel onvrede onder het personeel. Zo ook bij NS-medewerker én CNV-kaderlid Alptekin Akdogan: "Er is een personeelstekort, het ziekteverzuim is hoog, je kunt geen verlof krijgen. Daardoor lopen mensen nu echt op hun tandvlees."
NS-medewerker en CNV-kaderlid Alptekin Akdogan.

Vervangend vervoer

Waar er bij uitvallend treinverkeer eerder weleens bussen in worden gezet, was dat volgens de NS vandaag geen optie. "Een trein is een heel efficiënt vervoersmiddel, je kunt daarin veel reizigers kwijt. En ik denk niet dat we in Nederland genoeg bussen hebben om het treinverkeer van vandaag te vervangen", legt een NS-woordvoerder uit. "Stel we hadden dat beloofd en het daarna niet waargemaakt dan waren de reizigers alleen maar teleurgesteld geweest. Nee, deze keuze heeft daarom ook niets met geld te maken."
Ook de NS vindt de lege stationshaal van Utrecht Centraal geen fijn aanblik. "Het voelt als de eerste dagen van corona, geen prettig beeld", aldus de woordvoerder. Veel reizigers verwijten het de spoorwegmaatschappij daarnaast dat ze zo laat lieten weten dat de staking vandaag landelijk zou zijn. "We konden simpelweg geen betrouwbare dienstregeling neerzetten vandaag. Dat komt ook omdat collega's staken die de treinen en het personeel door het hele land coördineren."
Over die communicatie gesproken: er is sowieso nog weinig duidelijkheid vanuit de NS over het vervolg van de stakingen. Zo kregen de vakbonden nog amper reactie op hun vernieuwde protesten. Aan de andere kant wil de spoorwegmaatschappij graag weer om tafel. "Wij willen wel in gesprek, want ook wij hopen dat het snel goed komt."

Geen idee


Op de vraag waarom bijvoorbeeld een salarisverhoging voor het treinpersoneel zo'n groot struikelblok blijkt, heeft de woordvoerder geen antwoord. "Ik ben geen onderhandelaar. En alles wat ik daarover zeg, kan het onderhandelingsproces alleen maar verstoren. En dat wil je niet, want wij willen dat er zo snel mogelijk een cao-akoord komt."
Ook over betere arbeidsomstandigheden en het gemis aan waardering onder een groot deel van de NS-medewerkers zegt hij niks. "Nogmaals: ik ben geen onderhandelaar en ga niet over wat we het personeel kunnen bieden." En nu? "Ik roep de vakbonden op weer aan tafel te komen, want een staking als vandaag willen we volgens mij allemaal niet. Als een bakker geen brood kan bakken, dan is 'ie niet vrolijk. Als wij geen treinen kunnen laten rijden, dan zijn wij dat ook niet."

Door de treinstaking vandaag van NS-personeel, was de drukte op de weg bijna verdubbeld. Vanmorgen stond er zo'n 500 kilometer file, een verdubbeling vergeleken met een gewone dinsdagochtend. Staatssecretaris Heijnen van infrastructuur roept de NS en de vakbonden op hun conflict snel bij te leggen, omdat de impact extreem vervelend is voor alle treinreizigers. "De impact van de NS-staking vandaag is extreem vervelend voor alle treinreizigers. Ik heb bonden en NS eerder opgeroepen om er samen uit te komen en in het belang van de reiziger doe ik die oproep nu opnieuw", twitterde ze.