Alptekin staakt vandaag: ‘Collectieve actie gaat even voor de reiziger’

Alptekin Akdogan staakt vandaag.
Alptekin Akdogan staakt vandaag. © Alptekin Akdogan
Utrecht - Alptekin Akdogan is één van de NS-medewerkers die vandaag het werk neerlegt. Hij werkt bij de afdeling Veiligheid en Service en ziet al jaren dat collega’s weglopen en de roosters steeds drukker worden. “Het doorbreken van die neerwaartse spiraal kan alleen maar door goede cao afspraken”, zegt hij tegen RTV Utrecht.
Hopelijk kan het door deze staking, denkt het kaderlid van de CNV. Als medewerker van Veiligheid en Service is hij de boa van NS. “Wij handhaven de spoorwegwet op het station. We spreken bijvoorbeeld mensen aan die aan het roken zijn in de hal, door de poortjes gaan terwijl het niet mag en we handhaven in de trein.”

Verschillende redenen om te staken

Hij werkt zelf ‘dubbel onregelmatig’, omdat de dienst 24 uur per dag, zeven dagen per week bemand moet zijn. “Dus de ene dag om 4.00 uur beginnen, dan om 6.00 uur en dan om 14.00 uur.” De redenen om te staken lopen uiteen. De looncomponent is heel belangrijk, vindt hij. Maar ook de volle roosters en personeelstekort, dat moet echt opgelost worden. “Het gaat bijvoorbeeld ook om verlof om te mantelzorgen of rouwverlof.”
Verslaggever Robert Jan Booij was vanochtend in een lege stationshal om met de stakers te praten.
“Ik zie het bij collega’s”, gaat hij verder, "als je daar geen goede afspraken over maakt, willen mensen hier niet meer werken. En dan kom je nog meer mensen tekort.” Hij is ook bang voor nog meer zieke collega’s door slechte arbeidsvoorwaarden. “De cao moet beter. Het doorbreken van die neerwaartse spiraal kan alleen maar door goede cao-afspraken.”
In het hele land legde het NS-personeel de afgelopen week al het werk neer. Verschillende regio's volgen elkaar op in een zogenoemde estafettestaking. De FNV heeft al aangekondigd dat er landelijke acties volgen in de week na de regionale staking, als de NS nog steeds niet akkoord gaat met de eisen van de vakbonden.

Stakingsonderzoeker Rosa Kösters, verbonden aan het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis, zegt dat meer dan de helft van de stakingen leidt tot verbeteringen voor werknemers. De landelijke staking van buschauffeurs in 2018 leidde tot een akkoord. De estafettestakingen van de buschauffeurs dit voorjaar hebben nog niet tot een resultaat geleid, zegt Kösters. De FNV besloot de acties op te schorten tijdens de zomerperiode, maar het ziet er naar uit dat er volgende week opnieuw estafettestakingen volgen, nu per provincie. En daarna volgt mogelijk een landelijke staking. De acties worden dus opgeschaald.

Luister hier naar de reactie van de NS.
Dat er vandaag helemaal geen treinen rijden, verbaast hem niet. “NS krijgt het niet geregeld om Utrecht te isoleren.” Akdogan ziet al jaren dat mensen met veel kennis vertrekken. Hij denkt dat een jaar of vijf geleden de NS dit nog wel kon bolwerken. “Ik verwijt de NS de manier waarop ze centraliseren en digitaliseren.”

Individuele reiziger

Natuurlijk zijn de stakingen heel vervelend voor de reiziger, antwoord hij desgevraagd. “Er is veel draagvlak onder collega's omdat het om een goed doel gaat. Individuele reizigers worden geraakt. Mensen landen op Eindhoven Airport en kunnen niet met de trein naar huis, ze worden op kosten gejaagd.” Toch staat hij achter deze dag. “Deze collectieve actie gaat even voor.” Er is veel draagvlak, zelfs het kantoorpersoneel doet nu mee, benadrukt Akdogan.
Ook Akdogan sluit - net als de bonden - hardere acties niet uit. “De NS moet echt met een beter bod komen.” Ondertussen loopt de druk op een cao overeenkomst verder op, ook de staatssecretaris doet een oproep om een akkoord te sluiten.