Oeps, nieuwe brug sluit niet aan op bestaande weg in Utrecht

Brug Wilhelminawerf Merwedekanaalzone
Brug Wilhelminawerf Merwedekanaalzone © RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Utrecht - Een nieuwe brug in de Utrechtse Merwedekanaalzone die in aanbouw is, sluit niet aan op de weg die er ligt. De weg loopt vlak langs het Merwedekanaal, de nieuwe brug ligt een paar meter verder van het kanaal af. Tekeningen die naast de bouwplaats hangen, laten zien dat dat niet de bedoeling was. Maar hoe zit het?
Het is een gek gezicht, de Kanaalweg in Utrecht is al een paar maanden onderbroken omdat er een nieuwe brug moet worden aangelegd. Die brug nadert zijn voltooiing. Maar als je door de bouwhekken kijkt, ziet het er merkwaardig uit. Het asfalt dat er nog ligt loopt niet richting de brug, als je de lijn van het asfalt doortrekt, dan kom je precies naast de nieuwe brug terecht. Dat kan niet kloppen.
De brug is nodig om een nieuwe sloepenhaven te ontsluiten. Die haven hoort bij het project Wilhelminawerf, een appartementencomplex, waarvan recent de laatste woningen zijn opgeleverd. Om de haven via het water bereikbaar te maken met het Merwedekanaal wordt er een brug aangelegd in de Kanaalweg. Die fietsstraat moet een snelle verbinding worden voor tweewielers. Daarvoor is eerder al een tunnel aangelegd bij de Mandelabrug.
(Tekst gaat verder na de afbeelding)
Brug Wilhelminawerf Merwedekanaalzone
Brug Wilhelminawerf Merwedekanaalzone © RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Maar bij deze brug lijkt het hopeloos mis te gaan, hij ligt op de verkeerde plek. We zoeken contact met de gemeente Utrecht. Die hebben niet direct een antwoord op de vraag. Woordvoerder Jesse Holweg vraagt even geduld als hij op onderzoek uitgaat.
Een tekening die aan de bouwhekken hangt geeft wel duidelijkheid. Op die virtuele foto van de Wilhelminawerf zie je dat het de bedoeling was dat de weg zou blijven lopen zoals hij nu loopt, en dat de brug in het verlengde daarvan zou moeten worden aangelegd. Maar dat is overduidelijk niet gelukt.
(Tekst gaat verder na de afbeelding)
Brug Wilhelminawerf Merwedekanaalzone
Brug Wilhelminawerf Merwedekanaalzone © Bewerking
Dan meldt woordvoerder Holweg zich. Hij is stellig: “De brug is niet verkeerd aangelegd.” Dat de brug op deze plek ligt, is een keuze uit efficiëntie en daardoor wordt veel geld bespaard. Holweg zegt: “Dit levert wel tijdelijk een wat vreemd aandoende oplossing op zodat het fout lijkt maar dat is zeker niet zo.”
De gemeentewoordvoerder legt het uit: “De Kanaalweg wordt in de toekomt een fietspad met aan de zijde van het Merwedekanaal een vrij liggend voetpad.” Dat project heet ‘Rondje Stadseiland’, vertelt Holweg: “Er wordt bij Rondje Stadseiland gekozen voor een gescheiden voet- en fietspad zodat langs de waterzijde een optimale parkbeleving is, gescheiden van het drukke fietspad.” Anders gezegd, om het park aan te leggen is er ruimte nodig tussen het fietspad en het kanaal.
En hoe komt het dan dat op de virtuele foto, in vaktermen een ‘render’, de brug wel in het verlengde van de bestaande weg ligt? De woordvoerder: “De render van de brug is nog van voor de uitwerking van het Rondje Stadseiland. Vooruitlopend op de realisering van het Rondje Stadseiland is de brug alvast op de voor dit project juiste positie gelegd.”
Het lijkt dus geen domme actie, maakt juist heel slim. Dan blijft er één vraag liggen. Dat Rondje Stadseiland is pas over een paar jaar klaar, terwijl de brug binnenkort in gebruik genomen moet worden, en aansluiten doet de brug nog steeds niet op de weg. Holweg zegt tenslotte: “Tijdelijk komt er een kronkel om de nieuwe brug voorlopig aan te sluiten op de bestaande Kanaalweg.” Een tijdelijke chicane dus, en een leuke extra uitdaging voor snelle fietsers die wel van een bochtje houden.
Brug Wilhelminawerf Merwedekanaalzone
Brug Wilhelminawerf Merwedekanaalzone © RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel