Hasta la vista, plastic gadgets en dieselwagens: de Vuelta heeft een groene reclamekaravaan

Een van de wagens uit de traditionale reclamekaravaan van de Tour de France.
Een van de wagens uit de traditionale reclamekaravaan van de Tour de France. © RTV Utrecht
Utrecht - Petjes, snoep, sleutelhangers. We kennen allemaal wel de traditionele reclamekaravaan die voorafgaat aan grote wielerrondes. Zeker kinderen kijken ernaar uit. Maar tijdens de Nederlandse etappes van de Vuelta krijgt de stoet een groen karakter. De organisatie wil gezond en groen leven promoten en de traditionele karavaan past daar niet bij.
Het is een wereldprimeur, zegt La Vuelta Holanda. Diesel- of benzinewagens maken plaats voor elektrische exemplaren of voertuigen op waterstof. Ook van plastic gadgets wordt afscheid genomen, want de Groene Karavaan brengt een duurzame boodschap aan het publiek.
Rondom de finishlocaties van de drie Nederlandse etappes komt een 'duurzaamheidsplein' waar alle deelnemers aan de Groene Karavaan een plek krijgen om de bezoekers van La Vuelta Holanda te ontmoeten.
Energieleverancier Essent heeft zijn naam aan de duurzaamheidsambities verbonden, maar er zijn veel meer bedrijven die meedoen.