Oorlog gaat spoorprojecten stevig raken: 'Treinladingen komen niet aan'

© ProRail
UTRECHT - Spoorprojecten krijgen veel last van de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. Ook zal het moeilijker zijn om nieuwe plannen aan te besteden. Daarvoor waarschuwt ProRail in Utrecht.
Cruciale materialen als staal en hout zijn nóg duurder geworden en leveringen zijn onzeker. "Europese walserijen die het staal maken hebben vanwege de oplopende gasprijs de deuren gesloten. Gevolg is dat alleen al in maart en april al drie treinladingen spoorstaven niet aankomen. Dat komt neer op 60 kilometer en betekent dus echt iets voor onze projecten", zegt woordvoerder Coen van Kranenburg.
Ook in de provincie Utrecht lopen spoorprojecten of zijn grote plannen in de maak. Of die geraakt worden door de effecten van de oorlog kan ProRail nog niet zeggen. "We zijn nu heel druk met inventariseren en prioriteren met het ministerie, de opdrachtgevers, aannemers en leveranciers. Komende weken denken we een beter beeld te hebben. We proberen in ieder geval in oplossingen te denken en zoveel mogelijk projecten in stand te houden."
ProRail-directeur John Voppen legt uit dat de gevolgen van de oorlog in Oekraïne op korte termijn al kunnen leiden tot effecten op de lange termijn. "We zijn nu volop bezig met aanbestedingen van projecten voor 2023 en 2024." Verschillende aannemers werken intussen aan projecten waarmee een nieuwe stap op het spoornetwerk wordt gemaakt. "Denk dan bijvoorbeeld aan een volgende 10-minutentrein. Mochten daar aannemers of projecten uitvallen, dan is dit merkbaar op het hele netwerk.”
Omdat er nu al tekort is aan mensen om alle projecten die op de radar staan uit te voeren, is de kans groot dat die achterstand niet meer op tijd ingehaald kan worden. "Dat moeten we samen met opdrachtgevers en bouwwereld zien te voorkomen door met elkaar goede afspraken te maken", aldus Voppen.