CDA op Bingo FM: 'Schandalig dat verkeersmaatregelen alleen ten gunste van GroenLinks-stemmers zijn'

© RTV Utrecht
UTRECHT - Het college van GroenLinks en D66 is de afgelopen jaren zeer selectief geweest met het verbeteren van de verkeersveiligheid in Utrecht. Dat zegt CDA-lijstduwer Sander van Waveren in het programma Stadshuisplein op Bingo FM. Volgens Van Waveren laten de partijen wijken als Overvecht en Kanaleneiland keihard vallen en gaat alle aandacht naar Oog in Al en Hoograven.
Van Waveren noemt dat beleid 'schandalig'. Volgens hem is het verbeteren van de verkeersveiligheid in Overvecht en Kanaleneiland veel harder nodig, en is het ook makkelijker te realiseren. Het zelfde geldt wat hem betreft voor maatregelen die de doorstroming verbeteren. De keuze voor de andere wijken dan Overvecht en Kanaleneiland is ingegeven door het feit dat daar de kiezers van deze twee partijen zitten. In de andere wijken krijgen deze partijen veel minder steun. "Anders kan ik niet verklaren dat ze zo selectief de aanpak en de prioritering van de wegen doen", zei Van Waveren in de uitzending.
De hele uitzending kan je hier terug luisteren.
PvdA-lijsttrekker Rick van der Zweth is het grotendeels eens met het CDA. Ook hij constateert dat de aanpak van de wegen in Overvecht achterblijft bij andere wijken in de stad. "Je ziet wel dat er in de ene wijk meer gebeurt dan de andere. En je kan je afvragen waar de nood het hoogst is." Hij noemt delen van Zuilen, Overvecht en Kanaleneiland gevaarlijk voor kinderen om over te steken, vanwege de hoge snelheid. "Dat moet veel meer 30 km/u worden, daar moet meer geld naar toe. En dat zie je nu te weinig", zei Van der Zweth.

Metro

PVV-er David Bosch noemt de plannen van de huidige coalitie voor een Metro in de stad 'knettergek'. "Die metro en sneltrams, daar is het geld helemaal niet voor. Het wordt voorgehouden als een worst, zodat bepaalde bouwprojecten doorgedrukt kunnen worden.", zei Bosch op Bingo FM. "Dat geld gaat er ook niet komen, want Utrecht is niet de enige die dat geld wil hebben." Daarmee doelt de PVV-er op andere steden en regio's die ook ambitieuze OV-plannen hebben, waar veel geld voor nodig is. Hij noemt het beleid van dit college het 'wegpesten van de automobilisten'.
CDA-lijstduwer Van Waveren is het met de PVV eens dat de automobilist meer ruimte moet krijgen, dan dat die van GroenLinks en D66 krijgt. "Auto's die de stad inkomen voor het winkelcentrum of de culturele voorzieningen moet je een mogelijkheid geven om bij de parkeergarages te komen." Hij vreest dat het huidige beleid zorgt voor meer sluipverkeer en meer uitlaatgassen. "En dus een onleefbare stad."