Utrechtse Maliebaan wordt een promenade, raad besluit tegen voorkeur bewoners

© Gemeente Utrecht
UTRECHT - De statige Maliebaan in Utrecht krijgt een grote metamorfose. De middenbaan, waar nu de auto's rijden, wordt een gebied voor wandelaars en fietsers. Het autoverkeer wordt naar de ventwegen verbannen.
Verkeersremmende maatregelen moeten het autogebruik op die ventwegen verder ontmoedigen. Dit besluit neemt de Utrechtse gemeenteraad vanavond. Aan het besluit ligt een proces van acht jaar ten grondslag. Daarbij kwamen omwonenden met alternatieven, zij zijn tegen verkeer op de ventwegen. De raad vindt in meerderheid dat het met die participatie niet goed gegaan is.
Over de Maliebaan is de afgelopen jaren veel gediscussieerd. Het probleem vormt de kruising tussen de Maliebaan en de Burgemeester Reigerstraat en de Nachtegaalstraat. In de spits staan daar vaak fietsfiles, de stroom fietsers richting Universiteitswijk De Uithof wordt opgehouden door de verkeerslichten. Dat er iets aan die kruising moet gebeuren, daar is vriend en vijand het over eens. Maar de oplossing van wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) wordt door weinig omwonenden gesteund.

Promenade

Die oplossing komt erop neer dat de middenbaan van de Maliebaan wordt omgevormd tot een promenade voor wandelen en fietsen. Al het verkeer dat nu nog over de ventwegen en de centrale weg rijdt, moet over de ventwegen gaan rijden. Die ventwegen worden ingericht met snelheidsremmende maatregelen. En tenslotte krijgt op de kruising met de Burgmeester Reigerstraat en de Nachtegaalstraat de fietser prioriteit en vervalt de verkeersregelinstallatie.
Bewoners van de Maliebaan zijn vooral tegen het verkeer voor hun deur. Zij vrezen overlast en trillingen. De bewoners willen het verkeer juist concentreren op de middenbaan. Anderen, waaronder Maarten van Rossem willen juist een veel rigoureuzere ingreep op de Maliebaan. Zij willen de Maliebaan in zijn geheel afsluiten en er een park van maken.

Verkiezingen

Al deze alternatieven haalden het niet. Maar volgens velen in de raad heeft wethouder Lot van Hooijdonk het participatieproces niet goed uitgevoerd. Haar partijgenoot Heleen de Boer is het met de kritiek eens maar benadrukt dat het onmogelijk is het iedereen naar de zin te maken.
Met name de VVD en het CDA hopen dat er na het besluit gisteravond geen onomkeerbare stappen worden gezet door Van Hooijdonk. VVD-fractievoorzitter Marijn de Pagter merkt op dat er voor dit plan in de buurt geen draagvlak is. Die partij hoopt dat er na de verkiezingen een andere wind waait door de stad als het gaat om mobiliteit en participatie en dat de huidige plannen alsnog van tafel kunnen. Veel bewoners rond de Maliebaan hebben de afgelopen jaren hun ontevredenheid over de participatie geuit. De VVD denkt dat ze die ontevredenheid laten horen op 16 maart als er verkiezingen voor een nieuwe gemeenteraad zijn.