Fietskoeriers werken samen met lokale Utrechtse ondernemers tijdens lockdown: 'Het is erop of eronder'

UTRECHT - Om te zorgen dat Utrechters de kerstkado's, eten, drinken en andere aankopen lokaal doen is er een samenwerking tussen Centrum Management Utrecht, De Fietskoerier en de lokale ondernemers opgezet. Dit alles om de winkeliers een hart onder de riem te steken: ''Dit zijn voor veel ondernemers de belangrijkste weken van het jaar", zegt Jeroen Roose-van Leijden van Centrum Management Utrecht.
'Support your locals' is inmiddels door eerdere lockdown's een bekende term geworden. Nu afgelopen zaterdag besloten werd om alle winkels en horeca tot 14 januari te sluiten, betekende dit voor veel ondernemers dat 'click and collect', 'click and deliver' en afhalen weer terug op de agenda zou komen.
''Het is een klap in het gezicht", zegt Roose-van Leijden over de gevolgen van de laatste maatregelen voor zijn sector. "Het is erop of eronder", zegt hij dan ook over de manieren die winkels en horeca moeten vinden om alsnog aan omzet te komen.
'Support your locals': de Utrechtse binnenstad slaat handen ineen.

'Moest huilen'

Nathalie Borgers, ook wel bekend als Meesie van het gelijknamige warenhuis aan de Lijnmarkt in Utrecht, vertelt hoe het nieuws binnenkwam: ''Ik moest huilen. Ik ben gemaakt om van achter de toonbank met iedereen te ouwehoeren. Als dat niet kan, ontneem je mij mijn passie.''
Verheugd was Borgers dan ook toen ze maandag mail kreeg van het Centrum Management Utrecht. Of ze gebruik wilde maken van De Fietskoerier. Vanaf vandaag geldt namelijk voor alle ondernemers in de Utrechtse binnenstad dat ze onbetaald mee kunnen doen aan een 'support your locals-actie'.
Nathalie Borgers kan ondanks de omstandigheden nog breeduit lachen
Nathalie Borgers kan ondanks de omstandigheden nog breeduit lachen © Dion Balfoort / RTV Utrecht

'In twee dagen uit de grond gestampt'

Bij De Fietskoerier Utrecht kregen ze namelijk een belletje van het zusterbedrijf in Deventer over een samenwerking tussen de bezorgservice, de gemeente en de lokale ondernemers. "Het plan lag eigenlijk al helemaal klaar", vertelt mede-eigenaar van De Fietskoerier Tobias Molenaar. "We benaderden meteen Jeroen (Roose-van Leijden, red.) en in twee dagen is dit uit de grond gestampt.'' Utrechters kunnen nu via de website haalutrechtinhuis.nl zien welke ondernemers er nog open zijn en via welk systeem - click and collect, click and deliver of afhalen - je het best kan aankloppen.
''Het is niet dé oplossing, maar wel een stapje in de goede richting. Het is belangrijk om te laten zien wat onze prachtige binnenstad ook nu te bieden heeft'', legt Roose-van Leijden uit. Borgers vindt het ook absoluut een top alternatief, maar: ''Het is nu niet zo dat je een nieuwe doelgroep gaat bereiken. Het is dezelfde achterban die ik al heb en deze is op een gegeven moment ook wel verzadigd.''
Als eigenaar van een onderneming in de Utrechtse binnenstad voelt ze zich door de actie wel gezien: ''Ik heb het idee dat er in Utrecht echt goed naar de ondernemers wordt gekeken. Er wordt echt meegedacht.''
''Wij fietsen wel even extra hard'', belooft mede-eigenaar Tobias Molenaar van De Fietskoerier.
''Wij fietsen wel even extra hard'', belooft mede-eigenaar Tobias Molenaar van De Fietskoerier. © Dion Balfoort / RTV Utrecht
De fietskoeriers genieten ook van deze samenwerking, vertelt Molenaar: ''We bezorgen het liefst iets waar wij achterstaan. De partijen waar wij nu voor bezorgen zijn de winkels waar wij zelf ook het liefste komen en waar wij zelf ook blij van worden.''

'Fietsen wel extra hard'

Niet alle winkels en horeca doen mee aan deze tijdelijke oplossing. Zo waren sommigen met de kerstvakantie sowieso al dicht. Ook vinden sommige ondernemers de extra omzet die ze uit het initiatief zouden halen niet opwegen tegen de tijdsinvestering die het zou kosten.
Toch is de kans groot dat je bezwete fietsbezorgers voorbij ziet komen: ''Het was al druk. Nu is het nog drukker, maar dit zijn wel de opdrachten die ons echt energie geven", zegt Molenaar. "Wij fietsen wel even extra hard.''