Sprinter van het eerste uur maakt na 46 jaar laatste rit naar Utrecht

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen nemen vandaag na 46 jaar trouwe dienst afscheid van de eerste Sprinter, ook wel het Stadsgewestelijk Materieel (SGM) genoemd. Het type trein kreeg bekendheid omdat er geen toilet aanwezig was.
De allereerste SGM werd in 1975 opgeleverd door de Duitse fabrikant Talbot. Het was destijds een heel nieuw type trein, met bredere deuren en meer motoren dan het oudere materieel. Twee jaar later reed de trein op de Zoetermeer Stadslijn omdat deze Sprinter sneller kon optrekken en afremmen. Later bestelde de NS nog meer SGM-treinstellen die elders in het land werden ingezet.
Nieuw uiterlijk
In de eerste decennia was de Sprinter nog geel, begin deze eeuw veranderde dat in een combinatie van wit, blauw en geel. Ook het interieur kreeg een metamorfose. De kleuren en het design aan de binnenkant werden uiteindelijk de standaard voor alle nieuwe sprinters die het Utrechtse spoorbedrijf later aanschafte.

In de hoogtijdagen reden er negentig SGM-treinstellen rond. Afgelopen maanden waren dat er nog maar 25, onder meer op het traject Utrecht-Baarn. De allerlaatste trein verdwijnt nu ook en maakt vandaag zijn laatste ritje van Zwolle naar Utrecht.
Laatste rit
Echt afscheid nemen hoeven we eigenlijk niet, want daarna krijgt dit laatste exemplaar een plekje in het Spoorwegmuseum. Andere SGM-treinstellen worden duurzaam gerecycled: zo worden verschillende onderdelen straks gebruikt voor de bouw van een fietsenstalling in Eindhoven.
