Provincie en gemeente Utrecht willen herziening van plannen A27

© RTV Utrecht / Mark van der Wel
UTRECHT - De provincie en de gemeente Utrecht verzoeken het Rijk om een herziening van het plan om de A27 bij Amelisweerd te verbreden. Zij zien betere, minder risicovolle alternatieven en willen met Den Haag om tafel om die plannen voor te leggen.
De provincie en de gemeente denken dat met deze alternatieve opties verdere vertraging voorkomen kan worden. Ze willen een onafhankelijk onderzoek instellen om die opties verder te onderzoeken.
De verbreding moet de drukte op het stuk snelweg opvangen. De kosten van de operatie worden geschat op zo'n 1,5 miljard. Nog voordat de bouw van start ging, gooide de stikstofcrisis roet in het eten.
Maar volgens de provincie en de gemeente is er geen tijd te verliezen. Zij stellen dat de bereikbaarheid van de regio in gevaar komt als maatregelen langer op zich laten wachten. "Bovendien zijn de verbouwing en verbreding van de A27 bij Amelisweerd dusdanig complex dat de risico's op vertraging en kostenoverschrijding hoog zijn", stellen gedeputeerde Arne Schaddelee (Mobiliteit) en verantwoordelijk wethouder Lot van Hooijdonk in de oproep aan het Rijk.

Nieuwe discussie

De verbreding bij Amelisweerd levert al jaren verhitte discussies op. Veel Utrechters en organisaties willen niet dat er bomen worden gekapt ten behoeve van de snelweg. Er werden ruim 130.000 protesthandtekeningen gezet. Een actiegroep kwam al met diverse alternatieven voor verbreding, zoals de verlaging van de maximumsnelheid.
De gemeente en provincie stellen ook voor om de maximale snelheid op het traject te verlagen tot 80 kilometer per uur. Bovendien zou de snelweg mogelijk verbreed kunnen worden binnen de bestaande snelwegbak. Die bak moet volgens de huidige plannen verbreed worden om extra rijbanen aan te kunnen leggen.
Ook zien de gemeente en de provincie dat bewoners van Utrecht de laatste jaren steeds meer gebruik maken van openbaar vervoer, fiets en thuiswerken, al helemaal sinds de coronacrisis. Dat levert nieuwe discussie op over de noodzaak van een verbreding van de snelweg.
"Onze stelling is dat wij dit voor 1,5 miljard euro veel slimmer, moderner en duurzamer kunnen oplossen", aldus wethouder Lot van Hooijdonk. "Het project is bedacht om de spitspiek op te vangen. Ruim 60 procent van de gebruikers van de Ring heeft een herkomst of bestemming in de regio. Door die mensen betere alternatieven te bieden en meer over de dag te spreiden, ontstaat ruimte op de A27 voor automobilisten die dat echt nodig hebben."