Overvechtse basisschooldirecteuren: 'Werk vanuit de behoeften van het kind om achterstanden tegen te gaan'

Onderwijssysteem
Gebrekkig Nederlands
Achterstand wanneer ze starten
Ondersteuning gezinnen
Wereldbeeld
Financiële problemen
Het onderwijs ontvangt aankomend schooljaar 8,5 miljard euro uit het Nationaal Programma Onderwijs om achterstanden weg te werken die door de pandemie zijn ontstaan. Hiervan gaat het grootste deel naar het primair en voortgezet onderwijs. Dit geld is voor 2,5 jaar beschikbaar gesteld en moet in die tijd gebruikt worden om de achterstanden in te halen. Uit een enquête van de Algemene Onderwijsbond blijkt dat scholen blij zijn met het geld dat ze krijgen, maar dat er ook bedenkingen bij zijn. Zo is het lerarentekort een structureel probleem. Daarnaast zijn er in de Tweede Kamer ook bedenkingen bij sommige leden: als het probleem niet kan worden opgelost met nieuw personeel, waar gaat het geld dan naar toe?
De basisschooldirecteuren Janet Klein, Rohan de Groot en Yücel Aydemir ervaren het lerarentekort ook. Zo heeft directeur de Groot nog twee vacatures openstaan voor aankomend schooljaar. "Ik heb een onbevoegd iemand voor groep 3 staan dit jaar, een student die nog geen papiertje heeft. Je ziet dat de docenten die beschikbaar zijn als snel worden weggetrokken door de 'makkelijke' scholen", aldus de directeur. Volgens de Groot wil niet iedereen werken op een school in een achterstandswijk. "Mijn team werkt keihard en bijna iedereen maakt meer uren dan waarvoor ze betaald worden. Dat doen ze omdat ze willen dat hun leerlingen de kansen krijgen om een goede toekomst tegemoet te gaan. De mensen die op deze school werken hebben wel een speciale instelling nodig en moeten het ook aankunnen. Het is best pittig werk en dat maakt het lastig voor mij om mensen te vinden".
De komende jaren zullen de lerarentekorten een probleem blijven blijkt uit het onderzoek van Onderwijs in Cijfers. Daarom is de overheid druk bezig om dit tekort aan te pakken door in te zetten op het behoud van leraren, de instroom van nieuwe leraren te bevorderen en onderwijs anders te organiseren.