Wesley Sneijder onthult levensgrote U op de Neude: 'Gek dat we nog geen fysieke variant hadden'

© RTV Utrecht / Jordi de Jong
UTRECHT - Voetbalsupporters schreeuwen het in de Galgenwaard en het is verwerkt in allerlei logo's die met Utrecht te maken hebben, maar de letter U was volgens een aantal ondernemers nog nergens echt prominent in de stad te vinden. Tot vandaag, want sinds vanmiddag prijkt de letter levensgroot op de Neude. "Volgens mij is Utrecht een van de weinige steden waarin de eerste letter echt een ding is: het U-gevoel", aldus initiatiefnemer Daan Maasson. "Het is gek dat we daar nog geen fysieke variant van hadden."
Het concept zag 2,5 jaar het levenslicht, toen Daan met zijn pitch twintig Utrechters van Awesome Utrecht overtuigde en van hen 1000 euro kreeg om zijn idee verder uit te werken. "Uiteindelijk zijn zoveel mensen aangehaakt en dat toonde ook wel aan dat mensen het gewoon wilden", vertelt Daan. Na een lang proces van ontwerpen, vergunnings- en verzekeringsaanvragen en de bouw ging het gevaarte van vier meter hoog en 2000 kilo zwaar vandaag van een loods aan de Tweede Daalseweg naar de Neude.
Levensgrote U onthuld op de Neude

Maatschappelijke functie

Daar kwam hij vandaag rond 11 uur aan, die een uur later door Wesley Sneijder feestelijk geopend werd. Het bouwwerk bestaat uit drie U's, waarvan de achterste twee kenmerkend rood-wit kleuren en de voorste transparant is. En vooral met die voorste U moet een maatschappelijke functie vervuld worden. "Alleen partijen die goed doen voor de stad mogen 'm inzetten en alles wat er in de U gaat moet een tweede leven krijgen", stelt Daan.
Tot en met 19 september wordt de 'U voor Utreg' op de Neude gebruikt om sportspullen in te zamelen vanwege de start van het nieuwe sportseizoen. Voorbijgangers kunnen die doneren in de bieb op de Neude en morgen ook op de oude locatie van Broese aan de Oudegracht, waarmee de transparante U langzaam gevuld wordt. Daarna worden de spullen gedoneerd aan Speelgoedbank De Meern, die ze vervolgens weer onder Utrechters verdeeld.

Stadswapen

"Ik was gelijk laaiend enthousiast", vertelt Jolanda Borst van de speelgoedbank. "We zijn toch afhankelijk van speelgoeddonaties en hoe fijn is het als we onze doelgroep buiten kunnen laten sporten. Dat is toch wel het mooiste."
Hoewel dit soort initiatieven vaak vanuit stadsmarketing worden geïnitieerd, heeft de gemeente volgens initiatiefnemer Maasson geen rol gespeeld bij de totstandkoming van het idee. Sterker nog, gesprekken met de Utrecht Marketing liepen in een vroeg stadium stuk op eisen aan het ontwerp en welke gevolgen dat voor eventuele financiering zou hebben.

Stad niet bang voor Amsterdams massatoerisme

Bang dat deze 'U voor Utreg' net zo'n symbool van massatoerisme wordt als de inmiddels verwijderde 'I amsterdam'-letters uit Amsterdam, is Daan ook niet. "Nee, want de U is een podium. Bij alle andere letters in andere steden ga je een keer met elkaar op de foto. Maar deze U is een plek voor bedrijven, evenementen en talenten die goed doen voor de stad."
Na 19 september krijgen de letters een nieuwe, nog nader te bepalen plek voor een nieuw evenement of goed doel. "Ik hoop hiermee vooral dat bedrijven, initiatieven en talenten een podium krijgen en mensen ook bijdragen aan een leukere stad."