Bestrijding piepende tram kost provincie bijna miljoen euro

© RTV Utrecht / Caroline Geijsman
PROVINCIE UTRECHT/IJSSELSTEIN - De maatregelen om de geluidsoverlast van de piepende tramwielen voorgoed op te lossen kosten de provincie Utrecht dit jaar al bijna een miljoen euro. Dat schrijft gedeputeerde Arne Schaddelee in een brief aan Provinciale Staten.
Pas als de 16 smeerinstallaties op de baan worden aangelegd, ergens eind augustus, verwacht de provincie dat het probleem pas echt de wereld uit is. De gedeputeerde noemt het feit dat de korte termijn maatregelen geen effect hebben gehad, zoals het handmatig smeren van het spoor, "erg teleurstellend".

Piepende wielen

Omwonenden van de bochten in het traject Utrecht, Nieuwegein en voornamelijk IJsselstein ervaren sinds de renovatie van de tramlijn is afgerond ernstige geluidsoverlast. De provincie heeft meerdere maatregelen genomen om de piepende wielen te dempen, zoals het schrappen in de late dienstregeling, langzamer rijden en het twee keer per dag smeren van de rails met een voertuig van de GVB, de openbaar vervoerder van Amsterdam.
Vooral die smeersessies hebben niet het gewenste effect, zo erkent Schaddelee. "Het effect van deze smering blijkt echter onvoldoende. Hiervoor is tijdelijk een voertuig van GVB ingehuurd, en diverse smeermiddelen zijn getest. Ook het handmatig smeren geeft maar enkele uren effect, en is sterk afhankelijk van de weersomstandigheden."

Permanente oplossing

Toch heeft de gedeputeerde wel vertrouwen in het smeren, maar dat moet dan wel van een baansmeerinstallatie komen. Eerder zei de provincie al 16 van deze systemen aan te schaffen en eind augustus aan te leggen. "Baansmeerinstallaties hebben een bewezen positief effect op het verminderen van booggeluid, zoals onder andere blijkt bij de Herculesboog op de Uithoflijn", aldus Schaddelee. Hij denkt na om volgend jaar nog een paar setjes te bestellen.
Al met al kosten alle inspanningen van de provincie nu in totaal 923.000 euro. Het geld komt uit een onderhoudspotje voor de tramlijn waar Provinciale Staten al over heeft gestemd. Schaddelee denkt wel dat daarmee de oplossing in zicht is. "Met de hiervoor beschreven aanpak hebben we echter het vertrouwen dat we de komende periode tot een acceptabele geluidssituatie komen voor de omwonenden van het tramspoor."