NS wil reiziger teruglokken met kortingen en nieuwe abonnementen

UTRECHT - Om meer reizigers de trein in te krijgen, wil de NS kortingen gaan geven op treinkaartjes. Ook komt de vervoerder met nieuwe abonnementen voor werkgevers.
"Door corona is er een aanzienlijk deel van onze vaste reizigers die nu niet voor de trein kiest", legt bestuurslid Tjalling Smit uit. Het is de NS er alles aan gelegen om hen weer met de trein te laten reizen. Dat doet het Utrechtse vervoersbedrijf onder meer door de dienstregeling op te schalen en door in te zetten op druktespreiding, zodat reizigers comfortabeler kunnen reizen. Op die manier wil de NS het reizen weer aantrekkelijk maken. "Niet alleen voor forensen, maar ook voor dagjesreizigers."

Treinkaartjes voor daluren

De NS introduceert bijvoorbeeld drie nieuwe kaartjes voor in de daluren die ook bij andere treinvervoerders gebruikt kunnen worden. Het gaat om een vroegboek-dalticket, een zesrittenkaart en het nieuwe groepsticket. "We willen na corona afscheid nemen van de hyperspits en voorkomen dat iedereen op hetzelfde moment de trein neemt. Daarmee blijft spreiden van reizigers belangrijk", aldus Smit.
Voor werkgevers, die abonnementen afsluiten voor hun medewerkers, zijn de reisproducten aangepast op het nieuwe reisgedrag. "Voorheen reisden veel mensen vijf dagen per week naar hun werk en konden wij daarom met vaste tarieven werken", vertelt Smit. "Omdat we nu weten dat thuiswerken een blijvertje is, willen werkgevers alleen betalen voor ritten die ook daadwerkelijk gemaakt worden."
De abonnementen moeten vanaf de zomer stapsgewijs worden gelanceerd.